مردم کوهبنان، همچون دیگر نقاط دنیا در روز تاسوعای حسینی با انجام آداب و رسوم مختلف ارادت خود را به خاندان اهل بیت(ع) نشان می دهند.

مردم شهرستان کوهبنان، همچون دیگر نقاط دنیا، در دهه محرم با انجام سنت های مختلف به اقامه  عزاداری خاندان آل الله(ع) می پردازند. 

مردم کوهبنان با برپایی دسته‌های عزاداری در صبح روز تاسوعا پس از قرائت زیارت عاشورا برای حرکت مهیا می‌شوند، در حالی که علم و بیرق‌های سبز و مشکی با خود حمل می‌کنند و در خیابان‌ها و کوچه‌ها به سینه‌زنی و زنجیر‌زنی می‌پردازند.

در این روز دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری به منازل شهدا و اموات می‌روند و با عزاداری و مرثیه‌سرایی،  یاد و نام آنان را گرامی می‌دارند.

روز تاسوعا در کوهبنان

در این روز در برخی از منازل و مساجد‌، آش نذری با نام امام حسین (ع) پخته می شود و در بین هییئت های عزاداری توزیع می شود. 

هیئت ها در نهایت در امامزاده سلیمان شاه (ع) و در جوار قبور مطهر و‌ منور شهیدان حاضر می‌شوند.

پس از عزاداری سنتی از سوی هیئت جوش‌زنی تکیه شهید روح‌الامینی و‌ مسجد جامع کوهبنان، مراسم نماز جماعت ظهر تاسوعا در جوار قبور شهیدان ۸ سال دفاع مقدس و در صحن امامزاده سلیمان‌شاه(ع)‌ برگزار می‌شود و در پایان عزاداران در مساجد و تکایا بر سر سفره اطعام نذری حاضر می‌شوند.

 

روز تاسوعا در کوهبنان

 در عصر روز تاسوعا، طبق سنت سال های گذشته، هیئت ها به حسینیه بزرگ کوهبنان، منزل مرحوم آیت‌الله سید علی‌اکبر حائری، مسجد حضرت امام (ره) و مسجد جامع کوهبنان واقع در محله انصار برای عزاداری می‌روند.

در عصر تاسوعا هیئت تعزیه‌خوانی حضرت علی‌اکبر(ع) کوهبنان در محل حسینیه بزرگ شهرستان یا یکی از مکان‌های پرتردد شهر به اجرای تعزیه مبادرت می‌کنند و عموما در عصر این روز، هیئت‌های عزاداری به سمت و سوی مهدیه روستای ده‌خواجه حرکت می‌کنند و در این محل به عزاداری و مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

هیئت یا عباسی کوهبنان با قدمت بیش از ۵۰۰ سال

آن چه حال و هوای خاصی به عزاداری کوهبنان می‌بخشد، وجود هیئت یا عباسی حسینیه بزرگ کوهبنان است که بر اساس شواهد، قدمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ ساله دارد. 

روز تاسوعا در کوهبنان

این مراسم بانیان خاصی دارد و امروزه هم اکبر رحیمی، فتحعلی ناصری و محمد معصومی از متولیان اصلی این هیئت هستند.

عزاداران این هیئت با پوشیدن کفن‌های سفید و حمل شمشیر، نام ‌زیبای حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) را بر روی لباس و قلب خود حک می‌کنند و با خواندن اشعار ویژه قمر بنی‌هاشم به عزاداری می‌پردازند.

 

روز تاسوعا در کوهبنان.

این هییت امروز رونق خاصی گرفته و بسیاری از جوانان و نوجوانان را جذب کرده؛ البته فعالیت این هیئت بیشتر در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است.

روز تاسوعا در کوهبنان

 از پیشکسوتان هیئت یا عباسی کوهبنان، مرحوم عبدالغفار رحمانی، مرحوم قاسم رمضانی، مرحوم درویش حسن پارسا، مرحوم درویش محمد پارسا و...بودند که در ۱۰۰ سال گذشته موجب رونق مجالس عزاداری بودند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.