مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

بیش از هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان در سال جاری دچار آتش سوزی شده است

شریفی پور گفت: امسال در مجموع هزار و ۲۲۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع کردستان در ۸۰ فقره آتش سوزی دچار آسیب شده است.

 بهزاد شریفی پور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان  اظهار کرد: امسال ۴۱ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع مریوان رخ داده است که بیشترین آمار را در استان دارد. بیش از هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان دچار آتش سوزی شد

وی افزود: ۳۷ فقره از این آتش‌سوزی به مساحت ۹۴۷ هکتار در جنگل‌های طبیعی و چهار فقره به مساحت ۴۶ هکتار در مراتع مریوان بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه بانه با ۱۷ فقره در رده بعدی بیشترین آتش‌سوزی استان قرار دارد، افزود: ۳۶ هکتار جنگل طبیعی، یک فقره آتش سوزی در اراضی جنگلی به مساحت ۶ هکتار و یک فقره آتش سوزی مرتع به مساحت ۲ هکتار در بانه تاکنون رخ داده است.

وقوع هفت فقره آتش سوزی به مساحت ۲۹ هکتار در جنگل‌های طبیعی سروآباد و یک فقره به مساحت سه هکتار در اراضی جنگلی کامیاران موارد دیگری بود که مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به آن اشاره کرد.

به گفته شریفی‌پور امسال ۱۱۱ هکتار از مراتع سقز در ۶ فقره، ۳۱ هکتار در قروه طی سه فقره، ۱۲ هکتار در کامیاران در ۲ فقره و ۲ هکتار در بیجار در یک فقره آتش سوزی از بین رفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: پیشگیری از حریق در عرصه‌های ملی و طبیعی به عنوان ساده‌ترین اقدام نیازمند مشارکت فعال همه مردم با هدف حفاظت از سرمایه‌های ملی است و در این راستا بهره برداران و جوامع محلی، گردشگران و عموم مردم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و مراتع اجتناب کنند.

شریفی پور با اشاره به اقدام اشتباه برخی از کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهان در مزارع تاکید کرد: آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات برابر قانون جرم محسوب می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان هم از عموم مردم خواست ضمن مشارکت فعال در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان امانتی برای آیندگان، گزارش تخریب، تصرف، قطع درختان جنگلی و آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می‌دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.