قرار است با ساخت و تکمیل ۴ خط جدید مترو، حدود ۱۷۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۱۳۰ ایستگاه جدید به مجموع زیرساختهای کنونی شبکه راه آهن ریلی درون شهری پایتخت افزوده شود؛ در این زمینه نگاهی آمارگونه و مقایسهای به خطوط جدید مترو تهران خالی از لطف نیست.
۱) خط ۹ مترو دارای بیشترین طول، بیشترین ایستگاه و بیشترین اشتراک با سایر خطوط این شبکه به لحاظ ایستگاههای تبادلی است. خط ۹ دارای ۴۹ کیلومتر طول و ۳۷ ایستگاه خواهد بود که ۱۲ ایستگاه آن با سایر خطوطتقاطع و تبادل مسافر دارد.
۲) خط ۱۱ با ۳۳ کیلومتر طول و ۲۱ ایستگاه، کوتاهترین و کم ایستگاهترین خط در بین خطوط جدید به شمار میآید.
۳) کمترین ایستگاه تبادلی را خط ۱۰ با سایر خطوط خواهد داشت؛ تعداد ایستگاههای تبادلی این خط به عدد ۶ میرسد.
۴) خطوط ۹ و ۱۱ به لحاظ شروع و یا خاتمه خط، در محدوده بوستان جنگلی چیتگر به یکدیگر
میرسند.
۵) شروع عملیات حفاری خط ۱۰ به عنوان نخستین خط از خطوط جدید شبکه مترو، با یک دستگاه حفار مکانیزه از کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس آغاز و در ادامه، فاز نخست این خط با فعالیت ۳ دستگاه حفار مکانیزه پیش خواهد رفت.
۶) خطوط ۹ و ۱۱ با یکدیگر یک رینگ حمل و نقلی را تشکیل میدهند.
۷) خط ۸ به تنهایی قادر است بخش قابل توجهی از مسافران مترو در مرکز تهران را پوشش دهد.
۸) طبق برنامه زمان بندی، قرار است خطوط چهارگانه جدید در ۳ فاز زمانی ساخته و تکمیل شوند.
۹) خطوط ۸، ۹ و ۱۱ مناطق وسیعی از پهنه جنوب شرق و جنوب غرب پایتخت را به لحاظ برخورداری از شبکه مترو، پوشش میدهند.
۱۰) چهار خط جدید شبکه مترو تهران، در مناطق ذیل الذکر ایستگاه خواهند داشت؛
خط ۸: مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۵، ۱۶، ۱۹ و البته در مرز مناطق ۱۷ با ۱۸، ۹ با ۱۰، ۴ با ۷، ۲ با ۶، ۳ با ۷، ۴ با ۸
خط ۹: مناطق ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۲۰، ۲۲ و البته در مرز مناطق ۲ با ۵، ۴ با ۸، ۱۳ با ۱۴، ۱۴ با ۱۵
خط ۱۰: مناطق ۲، ۳، ۴، ۵ و البته در مرز مناطق ۱ با ۳، ۳ با ۴، ۲ با ۳ (بیشترین ایستگاههای خط ۱۰ در منطقه ۲۲ است)
خط ۱۱: مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ و البته در مرز مناطق ۱۶ با ۱۹، ۱۸ با ۲۱، ۱۷ با ۱۹