آتشی که دیروز به جان پناهگاه حیات وحش میانکاله افتاده بود بامداد امروز خاموش شد.

کاویان مدیر کل محیط زیست مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آتشی که از ساعت ۱۰ صبح دیروز سه شنبه سوم مرداد بخش‌هایی از پناهگاه حیات وحش میانکاله را در برگرفته بود پس از ۱۵ ساعت تلاش بی وقفه ساعت ۱ بامداد امروز خاموش شد.

او با بیان اینکه آتش ابتدا در سه نقطه آغاز شده بود، افزود: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران پس از اطفای حریق همچنان در محل حضور دارند  تا از شعله ور شدن احتمالی آتش جلوگیری کنند.

مدیر کل محیط زیست مازندران ادامه داد: آتش سوزی ابتدا در حدود ۱۰ هکتار از بوته زار‌های میانکاله با پوشش سازیل و انارستان آغاز شده بود و عمده پوشش گیاهی منطقه آتش سوزی  ۸۰ در صد سازیل و ۲۰ درصد انارستان بود 

کاویان گفت: میزان دقیق و وسعت منطقه آتش سوزی پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود.

او  افزود:با هماهنگی با استانداری مازندران دو بالگرد جهت اطفاء حریق پناهگاه حیات وحش میانکاله درخواست شد که حوالی ساعت ۱۴ دو بالگرد به منطقه اعزام شدند و با ۱۵ مرحله آبگیری از دریا به عملیات اطفاء حریق پرداختند.

مدیر کل محیط زیست مازندران ادامه داد: در عملیات اطفای حریق در میانکاله علاوه بر بکارگیری بالگرد ، یگان های حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، گروه های آتش نشانی شهرداری های بهشهر، نکا ، ساری ، بندر امیر آباد، بسیج و نیروهای مردمی حضور داشتند.

او علت آتش سوزی را انسانی اعلام کرد و گفت: آتش سوزی منشاء انسانی دارد اما عمدی یا غیرعمدی بودن در دست بررسی است.

کاویان از همه دستگاههای اجرایی استان اعم از استانداری مازندران، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان بهشهر، فرمانداری بهشهر،  هلال احمر، شهرداری رستمکلا، بندر امیرآباد، شهرداری های بهشهر، نکا و ساری، سازمانهای مردم نهاد، نیروهای مردمی و بومی که در عملیات اطفاء حریق در کنار نیروهای محیط زیست استان، تلاش کردند، قدردانی کرد.

گزارش منابع محلی حکایت از این دارد که آتش ابتدا از غرب جاده شهرداری شروع و پس از گذر از انبوه سازیلها و قسمتهای از انارستان میانکاله به سمت شرق و جنوب شرق پیشروی کرد.

خط آتش اگر چه توسط ماشین های اطفای حریق،لودر و تراکتور مهار می شد اما سرعت وزش باد ،گرما و خشکی پوشش گیاهی منطقه سبب گسترش زبانه های آتش شد به گونه ای که این آتش ۱۵ ساعت شعله ور بود.

بر اساس گزارش محیط زیست مازندران ۴۰ مورد آتش سوزی در سال ۱۴۰۰ در پناهگاه حیات وحش میانکاله اتفاق افتاده بود که ۳۰۰ هکتار عرصه طبیعی در جریان این آتش سوزی‌ها به خاکستر تبدیل شد اگرچه این آمار در ۶ ماه نخست پارسال کاهش چشمگیری داشت و فقط ۷ مورد آتش سوزی اتفاق افتاده بود.

پناهگاه حیات وحش میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و در حاشیه دریای خزر قرار گرفته و یکی از ۹ ذخیره گاه بیوسفر جهان و زیستگاه بیش از ۳۲۰ گونه پرنده مهاجر و بومی و ۱۸۰ گونه گیاهی به شمار می‌رود.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.