یادگار امام ضمن توصیه به خواندن دقیق پیام روز شنبه رهبر معظم انقلاب، توجه به هشدار عالمان و دستورات امام خمینی را باعث شناخت شرایط امروز دانست، گفت: او بود که میگفت باید با اتکا به فقه اجتهاد جدید کرد. نباید گرفتار جنگهای فرقهای شد و یک لحظه از دشمنی دشمنان غافل بود؛ «اشداء علی الکفار رحماء بینهم».
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سخنانی در جمع دانشجویان دانشگاه امام خمینی کراچی با موضوع «نسبت نهضت عاشورا و انقلاب اسلامی ایران»، اظهار کرد: برای شناخت این رابطه باید به شناخت واقعه عاشورا نزدیکتر شویم و بفهمیم امام حسین (ع) با چه هدفی قیام کرد؟ سیدالشهداء (ع) درباره فلسفه قیام خود تعابیر بلندی دارند. گرچه علمای مختلف دیدگاههای متفاوت و بعضا مخالفی را در این زمینه دارند، اما همه در این نکته متّفق هستند که امام حسین (ع) وضعیتی که جامعه اسلامی گرفتار آن بود را تحمل نمیکرد.
وی افزود: برخی، گرفتن حکومت از دست بنی امیه را هدف قیام میدانند و بعضی هم میگویند امام حسین (ع) نمیخواستند زیر بار ذلت روند. عدهای دیگر هم فلسفه قیام ایشان را بازگشت به سیره جدّ خویش پیامبر (ص) میدانند. یک گروه دیگر هم میگویند امام حسین (ع) فدا شد تا مردم با استعانت به او زندگی بهتری پیدا کنند. در رابطه با این علل و سایر علل، سخن نمیگویم، بلکه آنچه که مهم و مورد اجماع است این واقعیت است که امام حسین (ع) نمیتوانست جامعه را به آن صورتی که وجود داشت، تحمل کند.
سید حسن خمینی با بیان اینکه سیدالشهداء (ع) احساس میکرد آن جامعه، جامعهای بود که انسان مومن نمیتوانست نسبت به آن بی تفاوت باشد و باید کاری کند، گفت: جامعهای که یک حاکم مثل یک یزید داشته باشد نمیتواند جامعهی مطلوب باشد. گاهی، وضعیتی شکل میگیرد که انسانها باید به هر قیمت کاری کنند و در مقابل اضمحلال بایستند. همین اتفاق باعث پیدایش واقعه کربلا میشود. شخصیتی مثل سیدالشهدا (ع) نمیتوانست با یزید بیعت کند. این اتفاقا ممکن است در زندگی هر یک از ما رخ دهد. درس ما از امام حسین (ع) میتواند شامل آموزههای مختلفی باشد، اما یکی از مهمترین آنها این درس است که گاهی باید کاری کرد و از سکوت درآمد. در چنین شرایطی، انسان آزاده باید هزینه دهد؛ گاهی با جان، گاهی با آبرو، گاهی با فرزندان و گاهی همه با هم.
وی با تأکید بر اینکه این درس را امام از عاشورا فرا گرفت، تأکید کرد: باید کاری کرد و در مقابل جامعهای که به قهقهرا میرود ایستاد. اما اگر دو شرط فراهم نباشد این کار ممکن است غلط باشد. اولین شرط، شجاعت است. یعنی انسان حاضر باشد برای رسیدن به هدف، هر هزینهای بدهد. شما گاهی اوقات میدانید باید یک کار خاص را انجام دهید، اما حاضر به پرداخت هزینه نیستید، چرا که فکر میکنید جان، مال و آبرو و... برایتان مهمتر است. شجاعت یعنی اگر انسان هدفی را بزرگتر از این سرمایهها تشخیص داد، حاضر به گذشتن از آنها شود.
یادگار امام با بیان اینکه خیلی از ما علی رغم تشخیص ارزشمند بودن یک هدف حاضر به فداکاری نیستیم، افزود: شرط دوم این مسیر که اگر محقق نشود، ممکن است مانند داعشیها شویم این است که بدانیم هدف ما چیست؟ و الّا ممکن است کسی شجاعت داشته باشد، اما از مسیر غلط راه را بپیماید و هزینهی غیر لازم ایجاد کند. اینجاست که نقش عالمان برجسته میشود؛ «مداد العلما افضل من دماء الشهداء»، چرا که شهید شجاع هست، اما تشخیص هم در کنار شجاعت لازم است. ما در روزگار خودمان امثال گروههای تکفیری همچون خوارج یا داعش را دیدیم که اتفاقا به خاطر برخورداری از شجاعت، رفتارشان به طور مضاعف غلط بود
وی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) تلاقی فکر و شجاعت است، اظهار کرد: اگر هر یک از این دو باشد، اما دیگری نباشد، کار ما حسینی نیست. انقلاب امام خمینی تلاقی فکر و شجاعت بود. امام یک فقیه، عارف، متکلم، فیلسوف و اسلام شناس بود و در کنار آن شجاع بود. وقتی نیروهای ساواک به منزل ایشان ریختند و امام را با ماشین منتقل میکردند، اتومبیل در میانه راه به جاده خاکی منحرف شد و احتمال قتل ایشان میرفت، اما ایشان به گفته خودشان اصلا نمیترسیدند. فریاد امام علیه اسلام ستیزی ناشی از فکر و شجاعت بود. پس امام از امام حسین (ع) درس کامل را گرفت و به آن عمل کرد و ما هم باید همین مسیر علم در کنار شجاعت را دنبال کنیم.
سید حسن خمینی با هشدار نسبت به اینکه مراقب باشیم گرفتار احساسات کور نشویم، به اتفاق بسیار زشت قرآن سوزی در سوئد اشاره کرد و گفت: امروز باید با شناخت و شجاعت با این حادثه برخورد کنیم. دیروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی نسبت به این واقعه هشدار دادند. این چنگی که به صورت جامعه اسلامی کشیده شده، نیازمند شناخت و شجاعت است. اینها همه هویت دینی ما را هدف گرفته اند و باید به هدف تصمیم شان شناخت کامل پیدا کنیم. آتش زدن قرآن فقط آتش زدن یک کتاب نیست؛ در دنیا، کسی سنگر گرفتن پشت آزادی بیان را تحمل نمیکند.
وی در خصوص چرایی آتش زدن مقدسترین کتاب مسلمانان، افزود: قرآن از همه چیز برای ما مقدستر است. چرا امام حسین (ع) مهم است؟ چون نوه پیامبر (ص) بود، وگرنه این عزاداریها معنا نداشت. پیامبر (ص) چرا مهم است؟ چون فرستاده خداست. قرآن چیزی است که از طریق آن پیامبر (ص) را میشناسیم، عاشورا مهم است، چون قرآن مهم است.
یادگار امام ادامه داد: به شدت اشتباه کردند، چرا که این کارها نتیجهای جز انسجام بیشتر امت اسلامی ندارد. سلمان رشدی مرتد وقتی به پیامبر (ص) توهین کرد، به خیال خود میخواست پیامبر (ص) را بشکند، اما همه امت اسلامی را متحدتر کرد. اما باید مراقب باشیم آنها کجا را هدف گرفته اند. نقش عالمان، فقیهان و کارشناسان از هر چیز مهمتر است. احساسات کور غلط است، چون شجاعت بدون شناخت غلط است. اما وقتی به شناخت رسیدیم باید شجاعانه عمل کنیم، همانگونه که امام حسین (ع) شجاعانه عمل کرد.
وی با بیان اینکه فکر نکنیم صرفا امام حسین (ع) شجاع بود، گفت: امام حسن (ع) هم شجاع بود، او نیز تشخیص صلح داد و با شجاعت عمل کرد. برادر دیگر نیز تشخیص جنگ داد و شجاعانه جنگید. هدف و اهمیت هدف را باید شناخت و هنگام عمل نیز باید ضرر احتمالات را پذیرفت.
وی افزود: البته دشمنان و به خصوص ضدمسلمانان امت اسلامی را دست کم گرفته اند؛ همانگونه که صهیونیستها ما را دست کم گرفته اند. برخی حاکمان کشورهای اسلامی نیز متأسفانه شناحتی از دشمن صهیونیستی ندارند. حساسیت زدایی از داستان صهیونیسم یک اشتباه بزرگ است. امام خمینی فرمودند، «اسرائیل یک غده سرطانی است» و امروز میفهمیم آن سخن چقدر درست بود. امروز آن سرطان به برخی حکام عرب نیز کشیده شده است. همانگونه که امام حسین (ع) فرمود، «یزید یک سرطان است». باید با تیغ به جنگ سرطان رفت.
سید حسن خمینی با توصیه مجدد نسبت به فاصله گرفتن از شجاعت بدون تدبیر، یادآور شد: بنده شاهد بودم که به محض اینکه پیچ رادیو باز میشد، اگر رادیو در حال پخش روضه بود امام گریه میکرد؛ اما همین امام که بیشترین ارادت را به امیرالمومنین (ع) و صدیقه طاهره (ع) و امام حسین داشت و یک لحظه حاضر نبود بدون این ارادت زندگی کند، گفت، «مراقب باشید گرفتار جنگ شیعه و سنی نشوید و به دشمن بزرگتر توجه کنید»؛ آنها میخواهند ما را به جان هم بیندازند تا آن غده سرطانی هر کاری میخواهد انجام دهد.
وی گفت: اگر جنگ داعش نبود هیچ حاکم عربی آیا جرأت به رسمیت شناختن اسرائیل را داشت؟ از دعوای مسلمانان اسراءیل نفع میبرد. تأکید بر وحدت برای بالا بردن شناخت است.
وی با توصیه به خواندن دقیق پیام روز شنبه رهبر معظم انقلاب، توجه به هشدار عالمان و دستورات امام خمینی را باعث شناخت شرایط امروز دانست، گفت: او بود که میگفت باید با اتکا به فقه اجتهاد جدید کرد. نباید گرفتار جنگهای فرقهای شد و یک لحظه از دشمنی دشمنان غافل بود؛ «اشداء علی الکفار رحماء بینهم».
یادگار امام در پایان سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه امام خمینی کراچی، به توصیه اقبال لاهوری برای وحدت اشاره کرد و گفت: او همشهری شماست، اما به زبان ما صحبت کرده و لذا او را هم زبان خود میدانیم. البته انسانهایی مثل اقبال و امام خمینی فرا ملّیتی هستند.
وی در ابتدای سخنان خود، از حجت الاسلام و المسلمین سید سراج الدین موسوی به خاطر برگزاری جلسه تشکر کرد.
در این جلسه سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی و برخی مسئولان پاکستان از جمله سناتور وقار مهدی نیز حضور داشتند.