یک عاشورا پژوه گفت: بزرگترین خدمتی که امام حسین (ع) به اسلام و بشریت و انسانیت کرده است این بود که از بیعت با یزید سرباز زد.

مهدی امین فروغی پژوهشگر ادبیات آیینی و عاشورا پژوه گفت: کسانی از کربلا در ظاهر دور هستند، بهترین کار که به چشم اباعبدالله (ع) بیاییم این است که دل هایمان را بهم نزدیک کنیم و در زلال محبت اباعبدالله (ع) دل هایمان را شستشو دهیم و ببینیم او از ما چه خواسته و ما خواسته‌ی او را جامه‌ی عمل بپوشانیم.

فروغی گفت: بهترین راه خدمت به نیازمندان است، همانند امام حسین (ع) با خاک نشینان همنشین باشیم، به درد درمندان برسیم، برای رسیدن به مسیر نور و حقیقت باید نقطه‌های تاریک را نیز شناخت و به این شناخت برسیم که چرا واقعه عاشورا اتفاق افتاد؟.

وی افزود: پشتوانه‌ی این پرسش تقابل خیر و شر از روز ازل است، که این‌ها رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند، اگر چه در ظاهر و در میدان جنگ ظلمت پیروز شد، هدفشان خاموش کردن نور الهی بود، اما دست قدرتمند خداوند اجازه‌ی چنین کاری را نداد بلکه فروغ آن را نیز بیشتر کرد.

او می‌گوید: شخصیت امام حسین (ع سراسر نور، زیبایی است و قداست ماه محرم اجازه‌ی صحبت از اشقیا را نمی‌دهد، اما بد نیست که نگاهی به دشمنان حضرت بیندازیم که این‌ها با حسین بن علی چه کردند، در راس دشمنان اباعبدالله (ع) یزید بن معاویه است.

وی افزود: یزید از امام حسین (ع) خواهان یک بیعت ناروا بود، از تحریفات اخیر درباره‌ی واقعه عاشورا می‌توان به این گزاره اشاره کرد که عده‌ای می‌گویند قیام امام حسین (ع) یک نزاع خانوادگی بوده است و نیازی به سوگواری نیست، اما هنگامی که به تاریخ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که این یک نزاع شخصی یا خانوادگی نبوده است بلکه تقابل خیر و شر است.

او می‌گوید: یزید مردی بود که بنابر بر منابع تاریخی اهل سنت و تاریخ نویسان مردی سراسر شر مطلق بود و تمام بدی‌ها در وجود او جمع شده است، درباره‌ی او نوشته اند که هیچ گاه یزید را در حالت طبیعی ندیده اند و همیشه در حال مستی دیده شده است.

امین فروغی گفت: او مردی بود که به جای مشورت در امور مهم مملکت با بزرگان و عقلا با بوزینگان مشورت می‌کرد، داستان مهر ورزی و عشق فوق العاده اش به بوزینه‌ی مخصوصش ابوقیس موجب شرم تاریخ است.

این عاشورا پژوه گفت: یزید اذعان داشت که این بوزینه یکی از بزرگان قوم بنی اسرائیل است که به دلیل خطایی که مرتکب شده مسخ شده و به این شکل درآمده است، و در نهایت با تلف شدن ابوقیس یزید دستور داد تا دمشق سیاه پوش شود.

وی افزود: عبدالله حنظله که در واقعه حره بر یزید وارد شده بود هنگام بازگشت از شام مردم از او پرسیدند یزید را چگونه دیده ای؟، در جواب گفت هنگامی که یزید را مشاهده کرده ایم هر لحظه گمان می‌کردیم غضب الهی ما را فراخواهد گرفت و از آسمان سنگ باران شویم، به خدا قسم اگر تنها باشم بر یزید قیام خواهیم کرد.

امین فروغی گفت: بر اساس مطالعه نوشته‌های مورخان اسلام انسان درمی یابد که حسین بن علی چه بزرگواری‌هایی در حق عالم اسلام و تاریخ بشریت کرده که با یزید بیعت نکرده است، بزرگترین خدمتی که امام حسین (ع) به اسلام و بشریت و انسانیت کرده است این بود که از بیعت با یزید سرباز زد و فرمودند که روا نیست عقلای امت عنان جامعه‌ی مسلمین را به دست چنین فردی بسپارند تا جامعه‌ی اسلام به سقوط برسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.