رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از بررسی مشکلات حوزه خودرو در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

عزت اله اکبری تالارپشتی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تشریح نشست امروز (یکشنبه یکم مرداد ماه) کمیسیون متبوعش به حضور خودروسازان دولتی و خصوصی، نمایندگان انجمن قطعه‌سازی و معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه اشاره کرد. 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این جلسه ۳ ساعته راهکار رفع مشکلات حوزه خودرو جمع‌بندی شد، ادامه داد: این حوزه دارای چند مشکل است؛ نخست آنکه دخالت‌های وزارت صمت در دولت‌های مختلف در فرآیند تولید در شرکت‌هایی که سهام دارد و حتی در خوروسازی‌های بخش خصوصی یکی از این مشکلات است؛ به طور مثال در زمان وزارت وزیر قبل خودروسازان ملزم به عرضه خودرو بورس شدند از آنجاکه اساس بورس دلار است با این اقدام قیمت خودرو چند برابر شد، در ادامه خودروسازان ملزم به خروج از بورس شدند و مقرر شد شورای رقابت مسئول قیمت‌گذاری شود.

وی با بیان اینکه در حوزه خودرو فضای آشفته‌ای حاکم است، اضافه کرد: تصمیمات متناقض، دخالت‌های که منجر به خسارت‌های سنگین می‌شود و ... موجب شده که مردم، تولیدکننده و قطعه‌ساز از شرایط موجود ناراضی باشند؛ چرا باید این گونه باشد؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تشریح نسخه درست برای رفع این مشکل، توضیح داد: دولت باید در موضع حمایت، هدایت و نظارت باشد؛ از آنجاکه دولت با فعالیت واحد‌های تولیدی در حوزه‌های اشتغال، مالیات و... منتفع می‌شود باید از تولیدکنندگان حمایت کند، از سوی دیگر دولت باید با تعیین میزان نیاز و مسیر حرکت، بستر هدایت این شرکت‌ها را فراهم کند. همچنین نظارت نیز به این معنا است که آیا تولید به نفع مردم است یا خیر؟

اکبری تالارپشتی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که مردم، خودروسازان و قطعه سازان از وضعیت گلایه‌مند هستند، تا چه زمانی این مسیر باید ادامه پیدا کند؟ وزارت صمت باید دخالت کرده و وضعیت مدیریت آشفته‌ای که به همه خسارت وارد می‌کند را سامان دهد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو، گفت: با وجود اینکه از تصویب این قانون یک سال و نیم می‌گذرد، اما نتیجه آن مشخص نیست و به درستی اجرا نشده است، دولت باید با آماده کردن بستر مناسب این قانون را اجرایی کند.

وی افزود: منظور ما واردات خودرو یا تامین ارز موردنیاز آن توسط دولت نیست بلکه منظور این است که بستر واردات فراهم شود، برای تحقق این مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی استفاده شود در واقع می‌توان ارز در اختیار مردم یا ارز با منشا خارجی را به کار گرفت؛ بانک مرکزی و دولت ارز منشا خارجی موجود را با ظرافتی مناسب شناسایی کرده و اجازه دهد این ارز از مسیر واردات خودرو، وارد کشور شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در جلسه فردا موضوع مذکور بررسی می‌شود، گفت: در حال حاضر تولید خودرو متناسب با تقاضای بازار نیست و دولت باید این موضوع را حل کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
واردات خودرو با تعرفه ۵ درصد آزاد کنید آنوقت خواهید دید ایرانخودرو و سایپا با کیفیت بهتر و ارزان‌تر از خودرو های خارجی خودرو می‌سازند.این که تعرفه ۵۰۰ درصدی بزاری بر واردات خودرو اسمش حمایت از تولید نیست بلکه حمایت از انحصار و ثروت اندوزی و بی کفایتی و تنبلی این دو شرکت و ایضا کمک به عقب ماندگی صنعت خودروسازی کشور و ظلم به مردم و کشور مان است.شورای رقابت دقیقا می‌خواهد این دو خودرو ساز با کدام خودرو با کیفیت و ارزان داخلی رقابت کنن لابد میخوان خودشون با خودشون رقابت کنند.
آخرین اخبار