مدیرکل هواشناسی استان از افزایش دما و کاهش بارش‌ها در استان خبر داد و افزود: متناسب با تغییرات اقلیمی جهانی، استان اردبیل نیز متأثر از این مساله است.

مجید کوهی با اذعان بر اینکه با کاهش ۰/۸ میلیمتری بارش در استان اردبیل مواجه هستیم، افزود: افزایش تبخیر و تعرق ۵ میلیمتری در ۵۰ سال اخیر را در استان اردبیل شاهد هستیم.

کوهی از بارش‌های نرمان در شهرستان خلخال خبر داد و اضافه کرد: ۹۸ درصد استان درگیر خشکسالی با درجات مختلف است و ۷۱ درصد خشکسالی بسایر شدید را دارند و شهرستان‌های مشکین شهر و سرعین به ترتیتب با ۹۹ درصد و ۱۰۰ درصد درگیرترین شهرستان‌ها با خشکسالی هستند.

 

مدیرکل هواشناسی استان با اشاره به اینکه افزایش میانگین دما در کشور در هر دهه ۰/۴ درجه سلسیوس بوده است، ادامه داد: در مجموع ۵ دهه به ۲ درجه رسیده که دو برابر میانگین جهانی می‌باشد.

کوهی با تأکید بر اینکه بارش‌های استان دارای کاهش در دو سال آبی متناوب بوده است، تصریح کرد: ۲۶ درصد در سال آبی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ و ۲۰ درصد در سال ۱۴۰۱ - ۱۴۰۰ بوده و همچنین پیش بینی می‌شود این کاهش در سال آبی امسال تا شهریورماه به ۱۹ درصد برسد.

او تداوم گرما و افزایش دما را یادآور شد و بیان کرد: افزایش دما در پنجشنبه و جمعه هفته جاری تاسوعا و عاشورای حسینی را خواهیم داشت.

این مقام مسئول هواشناسی استان با اعلام اینکه دمای مناطق شمالی استان ۳۷ درجه و دمای اردبیل ۲۹ درجه می‌باشد، خاطرنشان کرد: در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه این هفته در برخی از مناطق مستعد استان رگبار بارشی خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.