عطاءاله اکبری، اظهار داشت: ۱۲۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به همراه دو پل بزرگ «نهراب و ماشکید» در دو سال اخیر به همت دولت سیزدهم در محدوده شهرهای تحت پوشش این ادارهکل به بهرهبرداری رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: این استان از نظر شاخص توسعه بزرگراهی جزو استانهای کم برخوردار بوده و به تبع این شرایط تصادفات جادهای هم در این استان از میانگین کشوری بالاتر است، از این رو برای جبران این مسئله در دولت مردمی توسعه بزرگراههای استان با جدیت در دستور کار قرار گرفته، به طوری که تقریبا اغلب پروژههای بزرگراهی استان از ردیف ملی برخوردار شده و در قالب قطعات مختلف در دست اجرا است.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان تنها استان متصل به آبهای آزاد از طریق بندر چابهار، تنها استان با بیش از یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خشکی بوده و در مسیر دو کریدور از سه کریدور در ترانزیت بزرگ جهان قرار داشته که همه این ظرفیتها موقعیت مناسب و راهبردی در تجارت و ترانزیت بینالمللی به آن داده موقعیتی که استفاده از آن در مسیر توسعه اقتصادی منطقه احداث هر چه سریعتر بزرگراهها را میطلبد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: در این راستا در حال حاضر ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به ارزش بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز در قالب ۱۱ کارگاه راهسازی در محدوده شهرهای زیر پوشش این ادارهکل در دست ساخت است.
اکبری با بیان اینکه هزینه هر کیلومتر احداث بزرگراه در این استان ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: کارگاههای حوزه عمرانی راه در مسیرهای مختلف استان فعال بوده و هیچ طرحی در حوزه عمرانی راه متوقف نیست و در صورت تخصیص بهموقع منابع مالی طرحها از شتاب بیشتری برخوردار میشوند.
وی متوسط ساخت بزرگراه در دولت قبل را در سیستان و بلوچستان حدود ۱۳ کیلومتر عنوان کرد و افزود: با نگاه ویژه دولت سیزدهم به توسعه زیرساختها در حال حاضر متوسط سالیانه ساخت بزرگراه در این استان به بیش از ۵۴ کیلومتر رسیده که نویدبخش رونق و آبادنی بیش از پیش است.