نشریه آمریکایی واشنگتن پست می‌گوید اوکراین از مهمات خوشه‌ای خود برای مقابله با نیروهای روسی که ضدحمله را کند می‌کنند، استفاده می‌کند.

در میانه ضد حمله اوکراین و تشدید جنگ در این کشور، کی‌یف شلیک مهمات خوشه‌ای بحث برانگیز خود را که از آمریکا دریافت کرده، آغاز کرده است. 

به گزارش واشنگتن پست، کی‌یف از بمب‌های مرگبار برای بیرون راندن نیرو‌های روسی از جنوب شرق اوکراین استفاده می‌کند. یک مقام اوکراینی که از برنامه دفاعی این کشور آگاه است می‌گوید برخی نیرو‌های روسی سرعت ضدحمله اوکراین را پایین آورده‌اند و اوکراین قصد دارد مهمات خوشه‌ای خود را برای مقابله با این نیرو‌ها به کار ببرد.

اوایل این ماه، آمریکا اعلام کرد که به اوکراین بمب خوشه‌ای می‌فرستد. این بمب‌ها بحث برانگیز تلقی می‌شوند، زیرا بیش از ۱۰۰ کشور استفاده یا توزیع آن‌ها را ممنوع کرده اند. پس از اعلام دولت بایدن، کشور‌هایی مانند آلمان و انگلیس گفتند علیرغم تصمیم آمریکا، به این حرکت نمی‌پیوندند. حتی خود جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز این تصمیم را «تصمیم دشوار» خواند.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، انتظار می‌رود از مهمات خوشه‌ای در نزدیکی شهر باخموت استفاده شود که هم اکنون تحت کنترل روسیه است. در حال حاضر، دژ مستحکم روسیه در جنوب و شرق اوکراین با مین گذاری متراکم توانسته ضد حمله کی‌یف را با موفقیت متوقف کند. یک مقام اوکراینی به واشنگتن پست گفته است که نیرو‌های اوکراینی از این بمب‌ها برای نابودی خندق‌های روسیه استفاده خواهند کرد.

گفتنی است، کنوانسیون مربوط به مهمات خوشه‌ای که با نام قرارداد اسلو نیز شناخته می‌شود، یک معاهده بین المللی است که استفاده، انتقال، تولید و ذخیره مهمات خوشه‌ای را ممنوع می‌کند. این قرارداد سال ۲۰۰۸ توسط بیش از ۱۰۰ کشور از جمله انگلیس و آلمان امضا شد و امروزه از آن به عنوان یکی از مؤثرترین اسناد حقوق بین الملل یاد می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار