توسعه گلخانه‌ها، توسعه کارخانجات فرآوری وصنایع جنبی را به ارمغان می‌آورد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توسعه گلخانه ها، صنایع جانبی و وسایل جانبی در استان توسعه پیدا می‌کند که تشکیل تشکل گلخانه‌داران برای نخستین بار در چهارمحال و بختیاری به نتیجه و ثبت رسید.

ابراهیم شیرانی، گفت: تربیت نیرو‌ها برای ساخت و ساز گلخانه‌ها می‌طلبد تا نیرو‌ها بومی باشند و خدمات پس از ساخت را برای بهره‌برداران داشته باشند که برنامه ریزی لازم جهت آموزش وتربیت کارشناسان و کارگران ماهر گلخانه‌ای همزمان با توسعه گلخانه‌ها از اولویت‌های مهم این حوزه می‌باشد.

شیرانی بیان کرد: عمده محصولات تولید شده توسط گلخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری غالباً سبزی و سیفی بوده و صادرات فلفل به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، روسیه انجام می‌شود و پس از آن گل شاخه بریده با کیفیت بالا با ۱۲ هکتار با تولید ۱۱ میلیون شاخه گل بریده در سال در استان تولید می‌شود، میزان تولید سبزی و صیفی استان در سطح ۶۱۴ هزار و ۲۲۰ متر مربع با تولید سالیانه ۹ هزار و ۲۰۰ تن در سال که شامل ۷ هزار و ۸۰۰ تن فلفل دلمه ای، ۸۰۰ تن گوجه فرنگی و ۶۰۰ تن خیار می‌باشد که محصولات درجه یک و ۲ استان به عنوان صادرات فرستاده می‌شود و ارز آوری خوبی دارد وهم کنون بیش از ۲۳ هزار متر مربع از کشت‌های گلخانه‌ای این استان به کشت توت فرنگی اختصاص یافته است که تولید آن در سال حدود ۱۸۴ تن می‌باشد. 

وی ادامه داد: ۳۲ مجتمع گلخانه‌ای ۸۰۰ هکتاری تا چند سال آینده به بهره برداری می‌رسد که از افق ۵۰۰ هکتاری گلخانه‌ها فراتر می‌رود.

همچنین، معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهارکرد: هم اکنون نزدیک ۶۹ واحد یعنی ۴۰ هکتار گلخانه در دست ساخت است.


بیشتر بخوانید


غلام‌عباس رئیسی گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جهاد کشاورزی توسعه گلخانه‌ها برای افزایش بهره‌وری، ایجاد اشتغال، تولید خارج از فصل و بهره‌وری بهتر از آب است که نسبت به فضای باز ۱۰ تا ۱۲ درصد با کاهش مصرف آب و ۸ تا ۱۰ برابر فضا کمتر استفاده می‌شود.

قابل ذکر است: در هر هکتار گلخانه ۱۵ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌شوند، که در سال ۱۴۰۱، سی هکتار توسعه در سطح گلخانه‌های استان صورت گرفت و از ابتدای سال تاکنون ۱۸ هکتار به بهره‌برداری رسیده بدین معنا که مجموع گلخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری به ۵۳ هکتار رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۳۰ تير ۱۴۰۲
به امید تبدیل استان بام ایران به استان گلخانه ها