در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اهدای کارت‌های خرید پنج میلیون تومانی به هیئت‌ها و مساجد + فیلم

ادارات سازمان اوقاف و امور خیریه برای هیئت‌ها و مساجد کارت‌های خرید پنج میلیون تومانی درنظر گرفته، تا بخشی از هزینه‌هایشان در ایام محرم تامین شود.

در نشست خبری «سوگواره بصیرت عاشورایی» سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی این سازمان خبر از اهدای کارت خرید به هیات، مساجد و حسینیه‌ها داده بود، که بیش از ۱۳ هزار هیئت، مسجد و بقاع متبرکه از محل بودجه موقوفات مورد حمایت قرار می‌گیرند. از این مبلغ ۶۰ میلیارد تومان صرف دهه اول محرم و آخر صفر می‌شود و ۹۰ میلیارد تومان آن در ایام اربعین خرج می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین عادل درباره فعالیت امامزاده‌ها و بقاع متبرکه در ایام ماه محرم گفت: در سطح کشور بیش از هشت هزار امامزاده وجود دارد، که نیمی از آن‌ها به دلیل محل قرارگیری‌شان امکان برگزاری مراسم ویژه را ندارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: حدود سه هزار امامزاده امکان برگزاری برنامه‌های ویژه فرهنگی را دارند. از آنجایی که دهه اول محرم بیشترین برنامه‌های فرهنگی در سطح کشور در حوزه اهل بیت (ع) در حال انجام است، ویژه برنامه «بصیرت عاشورایی» در امامزاده‌ها داریم. البته سطح‌بندی برنامه‌ها، حضور مردم و دسته‌های عزاداری متفاوت است. از طرفی، در بیش از ۸۰۰ امامزاده هیئت‌های شاخص عزاداری مستقر هستند. 

وی درباره برنامه‌های این سازمان در جهت خنثی‌سازی برنامه‌های دشمن در ایام ماه محرم توضیح داد: باتوجه به شرایط فرهنگی کشور بخصوص از یکسال اخیر که شرایط خاصی را پشت سر گذاشتیم، در محتوای برنامه‌ها معرفت‌افزایی، امیدآفرینی و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان اسلام و جمهوری اسلامی را در برنامه داریم؛ چراکه دشمنان مدام با شبهه‌افکنی و دروغ‌افکنی به دنبال این هستند که نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها را از فضا‌های ارزشی دور کنند. قطعاً در توشه‌هایی که برای مبلغان درنظر گرفته شده و محتوای برنامه‌های ذاکران معرفت‌افزایی درنظر گرفته می‌شود. 

وی با بیان اینکه هیئت‌ها از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه مورد حمایت قرار می‌گیرند، بیان کرد: برنامه «شمیم حسینی» با هدف حمایت از هیئت‌ها پیش‌بینی شده است. ان‌شاءلله بیش از ۱۲ هزار هیئت، مسجد، امامزاده و حسینیه در سطح کشور حمایت می‌شوند و بیش از ۶۰ میلیارد تومان از محل بودجه واقفین در این ایام استفاده خواهد شد.

حجت‌الاسلام عادل در پاسخ به این سوال که حمایت‌های سازمان اوقاف شامل چه مواردی است، خاطرنشان کرد: ادارات سازمان اوقاف در سطح کشور کارت‌های خرید پنج میلیون تومانی را تهیه کردند و با هماهنگی که با سازمان تبلیغات اسلامی، امور مساجد و … هیئت‌ها و مساجد معرفی می‌شوند. البته این کمک مالی مختصر است و قطعاً باید مثل همیشه بانیان خیر حضور داشته باشند. 

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تعداد خیرین و بانیان در سطح کشور گفت: تعداد خیرین قابل پیش‌بینی نیست؛ چراکه برخی از خیرین به‌طور ثابت در سطح کشور حضور دارند. از آنجایی که برنامه عزاداری امام حسین (ع) در هر خانه، مسجد، حسینیه و هیئتی در حال برگزاری است، مرجع واحدی برای آمارگیری از تعداد آن‌ها وجود ندارد. حتی خیلی از خیرین گمنام هستند و حاضر نیستند اسمی از آن‌ها گفته شود. 

وی درباره همکاری سازمان اوقاف با صداوسیما در ایام ماه محرم گفت: ما با رسانه ملی چندین برنامه مشترک داریم. برنامه‌ای با عنوان «شور شیرین» از شبکه پنج در شب‌های محرم و صفر در جوار حرم سیدالشهدا تولید شده است. همچنین در شبکه نسیم برنامه‌ای در حوزه تعزیه‌خوانی در حال تولید است. البته همواره رسانه ملی در تولید برنامه‌ها پیش‌قدم بوده و در این ایام فعالیت هیئت‌های مذهبی را پوشش می‌دهد، تا مردم از فضای معنوی هیئت‌ها بهره‌مند شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
hoo
۲۱:۱۳ ۲۹ تير ۱۴۰۲
این پولها اگه صرف خونه وشغل ایجاد میشد امام حسین بیشتر راضی میشه .همه مردم به اندازه خودشون می‌خورند مشکل جامعه درحال حاضر کمک به کسانی باید بشه که نیازمندهستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۳۱ تير ۱۴۰۲
دکتر جان هرچیزی جای خودش. این همه سفر به کشورهای خارجی میشه برای عشق و حال این رو نمیگی بعد چسبیدی به نذری محرم؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۲۹ تير ۱۴۰۲
این پول قند مساجد نمی شود