سید احمد فاضلزاده گفت: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامههای راهبردی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دورههای دکتری، شیوهنامه پذیرش دانشجویان دورههای دکتری به روش استاد محور تدوین شد.
او گفت: بر این اساس، داوطلبان متقاضی دورههای دکتری تخصصی براساس امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که از سوی سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میشود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار میشوند.
فاضل زاده گفت: به همین منظور، تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوهنامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دورههای دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی میگیرند تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را براساس اولویت انتخاب کنند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام عنوان کرد: تا کنون از میان ۳۷ دانشگاه کشور، اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامهها و رساله) در درگاه استاد محوری در این طرح را داشتهاند.
او گفت: به طور کلی، تاکنون درخواستهای ثبت پارسا از سوی ۴۱۳ عضو هیئت علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.
فاضل زاده گفت: با توجه به اینکه هدف از این آییننامه حل مسائل کشور است، موضوع انتخاب شده باید از سوی دبیرخانه نظام ایدهها و نیازها به عنوان مساله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.
او گفت: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است و با توجه به رسالت نظام ایدهها و نیازها در برای سوق دادن این پایان نامه و رسالهها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایدهها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن میکند.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کر: در واقع در طرح استاد محوری، اگر اعضای هیات علمی دانشگاهها طرح و ایدههایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع کند، میتوانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت نمایند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرطهای ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد.
او اظهار کرد: این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام میشود؛ قطعا" تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.
فاضل زاده افزود: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی برای تعریف پارساهای کاربردی، در آیین نامههای ارتقا، پایههای تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است و دستورالعمل نحوه اعطای پایههای تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل میشود.
به گفته او بر اساس بند یک ماده پنج این دستور العمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر اساس نیازهای مندرج در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری موسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق میگیرد.