وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری مشترک با همتای عمانی خود گفت: یکی از موضوعات اساسی در دستورکار مشترک ما پیگیری اجرایی شدن کامل توافقات به عمل آمده در جریان دو دیدار سران دو کشور بود. در ۲۲ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ایران و عمان به بیش از دو و نیم برابر افزایش یافته است. این یکی از رکورد‌های قابل توجهی است که در روابط فیمابین بر آن تمرکز داشتیم.

وی اضافه کرد: بزودی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور با هدف شتاب دهی هر چه بیشتر در پیگیری توافقات رؤسای دو کشور در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: موضوعات مختلفی برای افزایش هر چه بیشتر همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فنی، علمی، فناوری و گردشگری بین دو کشور در دستورکار جدی ما قرار دارد.

امیرعبداللهیان گفت: متاسف هستیم که اهانت به کتب آسمانی و کتب ادیان ابراهیمی در برخی از کشور‌های اروپایی ادامه دارد. قویاً این گونه اقدمات که مروج تروریسم و خشونت و افراط گرایی است را قویاً محکوم می‌کنیم.

وی افزود: معتقدیم روابط کشور‌های همسایه در منطقه می‌تواند به صورت پیوسته و زنجیره‌ای گسترش پیدا کند و این همان چیزی است که امروز منطقه ما بیش از گذشته به آن نیازمند است و این اقدامی است که می‌تواند ثبات امنیت و پیشرفت پایدار جمعی منطقه‌ای را در پی داشته باشد.

وی افزود: در سفر اخیرم به ۶ کشور حوزه جنوبی خلیج فارس با استقبال مقامات این کشور‌ها از ابتکار و تشکیل مجمع گفتگو و همکاری منطقه‌ای مواجه شدیم و امیدواریم که در آینده شاهد عملیاتی شدن این ابتکار باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط تهران و مسقط ممتاز، راهبردی و مستحکم است.

امیرعبداللهیان با اشاره به بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس گفت: در این بیانیه بندی در مورد تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گنجانیده شد. ما با هیچ طرفی در خصوص حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعارفی نداریم.

وی افزود: از آنچه که در یکی از بند‌های این بیانیه در خصوص جزایر سه گانه که دارای تعلق ابدی به جمهوری اسلامی ایران است، درج شده است، ناخرسند هستیم. پس از احضار سفیر روسیه، روز گذشته از کانال‌های دیپلماتیک توضیحاتی از مقامات روسیه دریافت کردیم. ما این توضیحات را کافی نمی‌دانیم و هرگز تکرار این رویه را در بیانیه‌ها و مداخله روسیه و یا هر طرف دیگری در مسیر تمامیت ارضی ایران را برنمی‌تابیم.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در خصوص اوکراین همچنان تأکید داریم بر سیاست اصولی خود مبنی بر توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی. معتقدیم احترام به تمامیت ارضی یکایک کشور‌ها بر مبنای حقوق بین‌الملل باید مورد توجه قرار گیرد. بر تمامی ارضی کشور‌ها از جمله اوکراین تأکید داریم و بر موضوع توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی اصرار می‌کنیم و از طرفین درگیری می‌خواهیم به مسیر مذاکرات سیاسی بازگردند.

وزیر خارجه عمان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت که گفتگو‌های مثمرثمر و سازنده‌ای با امیرعبداللهیان داشته است.

البوسعیدی افزود: درباره سفر‌های انجام شده برای اجرایی کردن توافقات رهبران دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف گفتگو کردیم.

وی گفت: شاهد تحول جدی از حیث حضور بخش خصوصی ایران در عمان و شاهد افزایش فعالیت تجاری طرف عمانی در قبال ایران هستیم. درباره امکان دستیابی به توافق در زمینه تجارت ترجیحی هم گفتگو کردیم که ان‌شاءالله در آینده محقق شود.

وزیر خارجه عمان به موضوع حمل و نقل و ترانزیت نیز اشاره کرد و افزود: همه متخصصان و اهل فن در حوزه حمل و نقل را دعوت می‌کنیم در این خصوص و توسعه همکاری‌ها مشارکت کنند.

البوسعیدی گفت که روابط مردمی رو به گسترش است و آینده روشنی دارد و شاهد تعمیق آن در آینده خواهیم بود و این به نفع دو کشور خواهد بود.

وی گفت: درباره تحولات منطقه و جهان می‌توان تأکید کنم بر آنچه آقای امیرعبداللهیان مطرح کرد و آن نزدیکی عمیق دیدگاه‌های دو کشور در خصوص راهکار سیاسی برای حل چالش‌ها و بحران‌های جهانی است. سیاست عمان همواره مبتنی بر پیش گرفتن اصل حسن همجواری و این نگاه بوده که چگونه می‌توانیم نقشی مثبت در تسهیل و نزدیکی دیدگاه‌ها بین کشور‌ها و کاهش تنش‌ها در حد امکان ایفا کنیم.

البوسعیدی گفت: سیاست ما همواره مبتنی بر حسن اراده قوی برای تقویت صلح و امنیت بوده است. معتقدیم اگر اراده سیاسی قوی وجود داشته باشد، راهکار‌های مسالمت آمیز برای هر مشکل و سوءتفاهم و اختلافی که ممکن است گاه و بیگاه رخ دهد وجود دارد. اختلاف دیدگاه‌ها و اشتباهات امری طبیعی است.

وزیر خارجه بیان کرد: تنها راه گذر از اختلافات و اشتباهات گفت‌وگوی صریح و شفاف با هدف دستیابی به راهکار‌های مورد توافق همه طرف‌ها در موضوعات اختلافی است. به این روش باور داریم و عمان تلاش‌های زیادی داشته است و معتقدیم این شیوه اصلی‌ترین و درست‌ترین راه برای تقویت روابط بین کشور‌ها و تقویت صلح و امنیت برای همگان است.

وی ابراز امیدواری کرد که امیرعبداللهیان را در مسقط ملاقات کند و روابط دو کشور را به نفع دو کشور و منطقه خواند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۷ تير ۱۴۰۲
این امیر عبدالهیان اهل کدوم کشوره ؟ یه جوری حرف میزنه که انگار ترجمه روسی رو به فارسی هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۷ تير ۱۴۰۲
تمام مردم ایران می فهمند که روسیه دوست ایران نیست و حتی در برجام کارشکن بود.اما لجاجت چند نفر که روسیه را دوست و امریکا را دژمن می دانند اجازه نمی دهد که دست پلید روسها از ایران کوتاه شود.در عجبیم.واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۷ تير ۱۴۰۲
یا فورا رسما اصلاح میکنن یا ما حمله به اوکراین رو محکوم میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۸ تير ۱۴۰۲
آقای روسیه
اگه جزایر مال امارات نباشن اما مطمئنا کریمه مال اکراینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۷ تير ۱۴۰۲
باید حمله به اوکراین رو محکوم کنیم و بگیم اول باید به سازمان ملل شکایت میکردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۷ تير ۱۴۰۲
در عالم سیاست هیچ کشوری دوست کشوری نیست همه کشورها منافع کشورشان رامد نظر دارند حتی امریکا که اسرائیل نور چشمش به حساب میاد بازم برای منافع خودش در منطقه ازش حمایت میکنه اینکه عده ای دادبیداد راه انداختند که کشورهایروسیه و چین دوست ما نسیتند حالا اگه با کشورهای غربی پیمان ببندیم اونها دوست میشن مسلما نه ضمنا همین کشورهایغربی اگه بدون غرضومرض بیان با ایران پیمان اقتصادی ببندند ایران استقبال میکند نه مثل زمان روحانی که با دمشان ما را بازی دادن در عالم سیاست جو بیار زردالو ببر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
روسیه توضیح نمیده خنجر ازپشت میزنه
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyarivand
۲۳:۵۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
در دنیای امروز همانند ترکیه باید بود هم با روسیه است و هم با اوکراین و هم با چین و هم ناتو و هم اروپا و هم با داعش و...و از هرکدام می‌دوشد
کشورهای بزرگ منافع خود را میبینند و در فهم و درکشان فقط منافع است و چه بسا حاضرند دوست خود را زیر پا له کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۶ تير ۱۴۰۲
یادتان باشد ه نگاه روسیه به شما : مثله نگاه ارباب به رعیت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
مرگ بر چین و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۲
در این ۴۳ سال روز به روز وضعیت مردم وکشور بدتر از دیروزش بوده سال به سال دریغ از پارسال تا کی میخواد به همین فرمون برید.چرا سیاست های غلط را اصلاح نمیکند و امروز طلب کارانه برخورد میکند با مردم نجیب ایران اگر شما روز به روز وضعیت کشور و مردم را بهتر میکردید چه مکردید با مردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
خود کارشناس روس میگفت رژیم در ایران هیچ مقاومتی نکرد برای بخشیدن خزر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
منافع ملی، اساس و مبنای روابط بین الملل است. عجیب نیست که روسیه بین ایران و اعراب، جانب اعراب را می گیرد. اونها منافع ملی روسیه را بهتر و بیشتر تامین می کنند. تعبیر گاو شیرده برای اعراب را آمریکایی ها همین جوری انتخاب نکرده اند. ایران نه به کسی سواری می دهد و نه دوشیده می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
این روسیه کفتار خیلی نجس است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
برادر پوتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
سگی را گر دهی یک تکه نانی
به یک عمری زگازش در امانی
زسگ کمتر کسان هفت رنگند
ندارند دین مثل تکه سنگند
که روسی ازصفت بهرندارد
به هرجایی گل فتنه بکارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۲۶ تير ۱۴۰۲
نه بابا چجوری جرات کردین به روسیه حرفی بزننین شما فقط میتونین به کلت خودتون زور بگین الله اکبر از این همه عظمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۲۶ تير ۱۴۰۲
روسیه زرنگ تر از این حرفاست که بیاد علیه همسایه خودش و همینطور هم پیمان خودش توطئه کنه !!!

هر چی باشه ایران یکی از اعضای پیمان شانگهای هستش و روابط برادرانه ای با روسیه داره !!!

اسیب زدن به یک هم پیمان کلیدی قطعا به ضرر هر دو طرف خواهد بود !!!

جزایر سه گانه قطعا بخشی از خاک ایران زمینه و قابل مذاکره نیست, همینطور به هم وطنانم توصیه میکنم که با احترام و بدون خشونت لفظی این مسئله را حل کنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۴۰ ۲۶ تير ۱۴۰۲
باید به روسیه گوشزد شود که دفعه دیگر این غلط از آنها سربزند و با نوکران شرقگدا و غربگدای منطقه بار دیگر به خاک ایران چشم بدوزند ایران کمک موشکی و پهپادی به متجاوز نخواهد کرد و چه بسا اوکراین را شایسته کمک بداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
وقتی چشم بسته از آذربایجان مقابل ارمنستان طرفداری کردین نتیجش شد هار شدن و جو گرفتن الهام وقتی هم چشم بسته از تجاوز و نقض حریم اوکراین از روسیه حمایت کردین حالا میشه نتیجه همین که روسا بیان با عربا بریزن رو هم وقتی چشم بسته میرین سمت کشور های کمونيست مثل چین رو روسیه و وا میدین همین میشه یه زمانی شعار نه شرقی نه غربی سر میدادن الان چسبوندن دم شرق و بد وا دادن جلوشون آینده نتیجه این حماقت میبینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۲۶ تير ۱۴۰۲
نمی دانیم به کی باید قسم بخوریم ...روسیه دوست ما نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۶ تير ۱۴۰۲
آفرین روسیه ذات تغییرناپذیر و پست خود را نشان داد و گویا در خواب غفلت و همان خوی تجاوزگری و تصرف را در سرزمینهای شمالی جدا شده از ایران را هنوز در سر دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
روسیه اگر دوست ماست بخاطر منافعش است اینها گرگ صفتند گرگ صفت
Iran (Islamic Republic of)
ضد بهاییت
۲۳:۰۷ ۲۶ تير ۱۴۰۲
نه روسیه شرقی و نه آمریکای غربی ،هیچ‌ کدوم اینا رفیق ما نیستن .هر کشوری تا هر زمانی که منافع ملی ما رو تأمین بکنه دوست ماست ،در غیر اینصورت ............ما هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۲۶ تير ۱۴۰۲
عزیزم قسم لازم نیست.ما هم میدونیم روسیه دوست ما نیست.فقط بخاطر ناتو یا بعضی منافع خودمون طرف روسیه را گرفتیم.الان اگر روسیه حرفهایی بزرگتر از دهانش بزنه باهاش تعارف نداریم و میزنیم توی دهانش
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۳:۱۴ ۲۶ تير ۱۴۰۲
کسی نگفت روسیه دوست ماست.
اما سیاست یعنی دشمن دشمن تو به یک حساب می‌شود دوست تو !
سیاست درست، یعنی استفاده از ظرفیت‌های یک کشور بیگانه در جهت منافع کشورمان.
مثل استفاده ایی که ایران از روسیه در جنگ با داعش کرد. ۱۲۰۰۰ سورتی پرواز و بمباران داعش توسط نیروی هوایی روسیه انجام شد. اگر این عملی نمیشد کار برای ایران بسیار مشکل و پر هزینه و پر تلفات بود.
حالا گیجها و شوتها خواهند گفت داعش چه ربطی به ایران دارد ؟
ربطش این بود که قرار بود بجای عراق ،دولتی به نام دولت اسلامی عراق و شام (مخفف آن می‌شود #داعش) همسایه غربی ایران شود و طبق برنامه ایی که حرامزادگان اسرائیلی- امریکایی- انگلیسی البته با پول آل سعود خبیث و قطر و امارات و لجستیک و سازماندهی داعش توسط عردوغان منافق ، ریخته بودند قرار بود از سال ۹۸ به بعد این دولت هجومش را به مرزهای ایران آغاز و همان برنامه ایی که در سوریه و عراق پیاده شد ،در ایران اجرا شود.
خوشبختانه مسئولین نظامی ایران به موقع خطر را درک کردند و علیرغم تمایل و همکاری دولت وقت (دولت روحانی ) جلوی سناریوی حرامزادگان را گرفتند.
درود و سلام الهی بر شهدای این راه خصوصا سردار شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۸ تير ۱۴۰۲
به۲۳:۱۴
احسنت .. دمت گرم .. گُل گفتی
ایران تا وقتی متحد یک کشور میمونه که پاشو از گلیمش درازتر نکنه
وقتی غلط زیادی کرد میدونه باهاش چه کار کنه
مثلا روسیه تو بیانیه اعراب که الحاق جزایر سه گانه ایرانی بود شرکت کرد و تایید کرد .. ایران هم فرداش وزیر یکی از کشورهای عربی که میانجیگر مذاکرات با ایران و آمریکاست رو پذیرفت و سیگنالهای خیلی خوبی هم از این مذاکرات هر دو طرف دریافت کردن و امریکا به عراق این فرست رو داد برای پول برق و گاز از طریق بانکها اقدام کنه و ایران میتونه پول برق و گاز رو به صورت مایحتاج غیر تحریمی و کالا وارد کنه
حالا روسیه میفهمه باید دست و پاشو جمع کنه
ایران وقتی میگه نه شرقی نه غربی یعنی همین
ایران با هیچ طرفی سر خاک و ناموس و مواضع انقلابیش شوخی نداره
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای میهنم
۲۲:۳۲ ۲۶ تير ۱۴۰۲
اگر بار دیگر اسم جزایر ایرانی را بر زبان نجس خود بیاورند باید فتحشان کنیم
جزایری که از باستان تا کنون جزو ایران عزیز بوده و خواهند بود
بحرین استان دهم هم با یک توطئه انگلیسی و فرمالیته و بدروغ و فریب همگانی جدا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۶ تير ۱۴۰۲
بحرین استان ۱۴بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
باید به اوکراین سلاح بدهیم گویا خوی روسیه با اینهمه جدا کردن شمال کشور ما هیچ تغییری نکرده که از قدیم گفته آمد ذات پلید متجاوزان را نمیشود عوض کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
توضیحات ول کنید چند وقت دیگه ام شما یه جا به ضرر روسها موضع بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۶ تير ۱۴۰۲
در متجاوز بودن روسیه شکی نیست ولی چون جلو ناتو را گرفته برای غرب آسیا بد نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۶ تير ۱۴۰۲
جزایر کوریل موضع گرفتن، ژاپن با روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
اینم نتیجه مذاکره با کشور تروریست پرور عربستان سعودی و زادگاه داعش و القاعده و النصره و...
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyarivand
۲۲:۲۳ ۲۶ تير ۱۴۰۲
اگر قویی نباشی حتی مورچگان هم به تو رحم نخواهند کرد
درود بر ایران قوی
و لعنت و نفرین بر همسایه های پست فطرت و بدذات و همیشه متجاوز
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۲:۲۱ ۲۶ تير ۱۴۰۲
روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که زاده انگلیسند ،متجاوزند و اگر ترسی دارند از اخلاق و مرامشان نیست از ایران قویست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
واقعا همینگونه است به ناهمسایگان پست فطرت و بدذات اعتمادی نیست
هر که آمده گوشه آیی از این سرزمین کنده و برده ولی کور خوندند برای این سه جزیره مگر از روی نعش ما بگذرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
منفی بده غرب و شرق گدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۶ تير ۱۴۰۲
روسیه باید بگه غلط کردم وحرفشو پس بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۶ تير ۱۴۰۲
بی لیاقت
Germany
ناشناس
۲۱:۳۸ ۲۶ تير ۱۴۰۲
جالبه میگیم به تمامیت ارضی اوکراین احترام میزاریم و مناطق اشغال شده توسط روسیه را به رسمیت نمیشناسیم اما به روسیه که کسور متجاوز هستش پهباد میدیم بعد مثل همیشه اول انکار میکنیم بعد اقرار میکنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۲۶ تير ۱۴۰۲
اون گردن کلفتی کجا رفت
آخرین اخبار