شتاب تغییرات چنان است که دارد جهان را به جای عجیبی تبدیل میکند. اگر پیش از این پای حرفهای پدرانمان از نبود تلویزیون یا تلفن در خانههای کودکی آنها متعجب میشدیم حالا این فاصله زمان تنها به چند سال کاهش پیدا کرده است. به این معنا که حالا ممکن است وقتی با فردی با فاصله دو سال حرف بزنیم بهدلیل شتاب عجیب تغییرات، کمترین مشابهتی میان ما برقرار باشد. یکی از نشانههای این تغییرات هم پدید آمدن زبانی تصویری و جهانی به نام «ایموجی» است.
وقتی مادری در کنار متن سؤالش از فرزندش درباره اینکه چرا هنوز به خانه نیامده مینویسد «کجایی؟» فرزند او به طور قطع میداند که مادرش از تاخیر بهوجود آمده در بازگشت به خانه حسابی عصبانی است! این ویژگی البته پیامدهای بسیاری هم داشته است. اساسا حالا بسیاری باور دارند ظهور ایموجیها در زبان نوشتاری ما میتواند به تهدیدی جدی برای زبان تبدیل شود. استفاده گسترده از ایموجیها در مکاتبات آنلاین روزمره، کارشناسان زبانشناسی را به این باور رسانده است که ایموجیها ممکن است به نوع جدیدی از زبان تبدیل شوند. به گفته کارشناسان، ایموجیها میتوانند در ارتباطات نوشتاری بسیار راحت و مؤثر باشند بهخصوص جایی که انتقال احساسات و لحن سختتر است. اما نگرانیهایی نیز وجود دارد که ایموجیها میتوانند به ایجاد ارتباط نادرست منجر شوند، بهخصوص زمانی که افراد یک ایموجی را متفاوت تفسیر میکنند. این تغییر تفسیر پایش حتی به دعواهای حقوقی بسیاری هم باز شده است. همین دیروز خبر آمد که استفاده از یک ایموجی اشتباه باعث شده در کانادا فردی ۸۲هزار دلار (۴ میلیارد تومان) جریمه شود. یک قاضی کانادایی در حکمی اعلام کرده است که استفاده از ایموجی در پیامها میتواند بهمعنای پذیرش یک توافق باشد و شما را به لحاظ حقوقی مسئول قرار دهد. یک کشاورز کانادایی حالا بهخاطر استفاده از همین ایموجی باید ۸۲هزار دلار کانادا غرامت بپردازد. ایموجیها در هر کشور، منطقه و فرهنگی معنا و تفاسیر خود را دارند که میتواند با سایر نقاط جهان متفاوت و حتی متضاد باشد. بهعنوان مثال ایموجی دو دست در چین به معنای «باشه» یا «بزن قدش» نیست و معنی دیگری دارد یا فرستادن قلب قرمز در کشورهایی مانند عربستان سعودی ممکن است بهعنوان یک جنایت برای آزار و اذیت لقب بگیرد. برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن ترجیح میدهند از شکلکهای محلی خود مانند شکلکهای مربوط به اژدها یا آبنباتهای محلی خاص بیش از هر چیز دیگری استفاده کنند، اما اکثر مردم آسیا قلب قرمز و پرچم ملی خود را بیش از هر چیز دیگری ترجیح میدهند.
افرادی که بیشتر از ایموجیهای مثبت استفاده میکنند، افراد درونگراتری هستند
افرادی که بیشتر از ایموجیهای منفی استفاده میکنند، از لحاظ احساسی ثبات کمتری دارند
تعداد ایموجیهای مثبت از تعداد ایموجیهای منفی بیشتر است
فرهنگهای غنی در مقایسه با دیگر فرهنگها، بیشتر از ایموجیهای مثبت استفاده میکنند
افراد هنگام پیام دادن به دوستان خود بیشتر از ایموجیهای واضح و مشخص استفاده میکنند
ایموجیهایی با تصویر صورت بیشتر از ایموجیهای بدون صورت، روی احساسات فرد دریافتکننده تاثیر میگذارند
منبع: جام جم