ندا محمدی در یک کارگاه آموزشی گفت: دوره کودکی نخستین و حساسترین دوره زندگی به شمار میرود و باید در بردارنده موقعیتها، فعالیتها و تجربههایی در راستای رشد همه جانبه کودکان باشد.
او با بیان اینکه امروزه بازی؛ مبنای اثرگذارترین و پرکاربردترین برنامههای آموزشی در جهان است، گفت: در واقع بازی پرمعناترین فرایند برای یادگیری در کودکان است و به عنوان اثربخشترین روش برای یادگیری مهارتها و هنجارها و مقررات و نقشها در کودکان شناخته میشود.
این کارشناس سلامت روان ادامه داد: بازی طبیعیترین شکل تمایل کودک برای تماس و برخورد با دنیای اطرافش بوده و جزء جدایی ناپذیر از زندگی کودکان است؛ چرا که کودک در هنگام بازی میتواند تواناییها و چگونگی ارتباط با اطراف خود را کشف کند.
محمدی گفت: یکی از امتیازهای بازی اینست که رشد شناختی کودک را گسترش میدهد، برای مثال بازیهای حسی حرکتی، موجب ارتقاء درک کودک از دنیای اطرافش خواهد شد.
او گفت: بازیهای جسمی به کودک کمک میکند تا ناتوانی خود را شناخته و برای رفع آنها تلاش کند یعنی به کودک اجازه میدهد که واقعیت را تغییر دهد. همچنین بازیهای نمادین، قوه درک کودک را قویتر میکند؛ کودک در این بازیها به خیال پردازی میپردازد و کم کم قادر میشود مانند بزرگترها تفکر انتزاعی داشته باشد و یاد میگیرد که دنیای واقعی را نمیتوان تغییر داد.
کارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از دیگر فواید بازی میتوان به درک نظم و ترتیب اشاره کرد؛ قوانین بازی همچون نحوه شروع، ادامه و خاتمه بازی فرصت مناسبی برای کودک فراهم میکند تا درباره نظم نکات بیشتری بیاموزد.
او گفت: بازیهای تخیلی نیز سهم بزرگی در خنده و شادی کودکان دارد؛ اینگونه بازیها به کودک اجازه میدهد تا با شرایط کنار بیاید، از این رو موجب توانمندسازی و موفقیت در بزرگسالی میشود و بهترین بازی آن است که عزت نفس را در کودک به جریان اندازد.
محمدی با یادآوری اینکه بازی راهی برای بیان احساسات است و به کودک این فرصت را میدهد تا هیجانهای منفی همچون خشم و عصبانیت را خالی کرده یا مفاهیم تلخی، چون مرگ و بیماری و یا جدایی را درک کند، گفت: به عنوان مثال کودک که عروسک خود را به دلیل اینکه مرتکب خطا شده تنبیه میکند، در واقع با معکوس کردن نقشها به تدریج ترس یا خشم باقیمانده را از بین میبرد.
این کارشناس سلامت روان گفت: کودکان با انجام بازیهای فکری، مهارتهای اجتماعی، شناختی و کاووش در دنیای خود را یاد میگیرند، از این رو کودکان از لحاظ ذهنی با محیط اطراف خود درگیر میشوند. معماها، بلوکها و بازیهای فکری قدرت یادگیری کودکان را بالا میبرد.
محمدی گفت: محققان ادعا میکنند که بلوک سازی، مهارتهای مکانی ریاضی و حل مسئله را بهبود میبخشد؛ چرا که در این بازی کودکان مدام در حال فکر کردن و تصمیم گیری برای چینش بلوکها هستند.
این کارشناس گفت: با وجودیکه افراط در بازیهای رایانهای میتوانند تاثیرات مخربی بر مغز داشته باشد، اما استفاده کنترل شده از این بازیها میتواند باعث تقویت مغز و کارکرد ذهن کودکان شود.
محمدی همچنین گفت: در بازیهای یارانهای هماهنگی اعضای بدن کودک مانند چشم و دست افزایش پیدا کرده و کودک بهتر میتواند حرکاتش را هماهنگ و کنترل کند؛ همچنین بازیهای رایانهای به کودکان کمک میکند تا قدرت استدلال و حل مسئله آنان افزایش یابد.