به منظور بررسی وضعیت وانت بارهای استان قزوین جلسهای با حضور منوچهر فلاح مسئول ساماندهی بخش وانت بار های سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور، کشاورز ترک مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید رضا محمدی مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای حمل و نقل سبک جادهای و برون شهری استان و نمایندگان دستگاههای ذیربط در اداره کار قزوین برگزار شد.
منوچهر فلاح در این نشست اظهارداشت: حجم قابل توجهی از جابجایی کالا توسط رانندگان وانت بار صورت میگیرد و توزیع کالاهای اساسی و اقلام مهم از جمله گوشت، مرغ و تخم مرغ و آرد مناطق روستایی با وانت انجام میشود.
وی افزود: رانندگان وانت ارتباط زیادی با مردم دارند و معمولا همه شهروندان در طول سال از خدمات این بخش استفاده کرده اند لذا ساماندهی فعالان این بخش یک ضرورت و برنامه مهم است.
فلاح تصریح کرد: درحال حاضر ۹۵ درصد کالاهایی که توسط وانت بارها انجام میشود توسط ۴۵ درصد فعالان آن صورت میگیرد و به دلیل وجود صاحبان وانتی که معیشت آنها از این راه نیست میزان خدماتی که به رانندگان واقعی داده میشود مناسب و مطلوب نیست.
وی یادآورشد: در این بخش با کسانی مواجهیم که فقط مالکند و رانندگان واقعی و دارای اهلیت بسیار کم هستند که باید سلامت و امنیت ناوگان، جاده و خودرو و آموزش رانندگان واقعی را در دستور کار قرار دهیم و آن را جدی بگیریم.
فلاح گفت: متاسفانه علیرغم اهمیت موضوعات این بخش متاسفانه متولی واحدی در این زمینه نداریم و بخاطر پیچیدگیهای آن چالشهای دیده میشود که برای آن باید تدبیر کنیم.
مسئول ساماندهی بخش وانت بارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور تصریح کرد: قانون استفاده از بارنامه در حمل و نقل جادهای برای وانت بارها نیز الزامی شده و معافیت این بخش حذف شده و رانندگان وانت حتما باید در هنگام حمل کالا نسبت به دریافت بارنامه اقدام کنند.
وی بیان کرد: با توجه به ظرفیتهایی که استان قزوین دارد و جایگاه تشکلهای صنفی ما آمادگی داریم تا طرح کشوری ساماندهی وانت بارها را به صورت پایلوت در قزوین اجرایی کنیم تا پس از رفع نواقص و اشکالاتش در سایر مناطق کشور نیز عملیاتی شود.
فلاح یادآورشد: دو میلیون و ۴۰۰ هزار وانت بار در کشور پلاک گذاری و شناسایی شده و ۲۲۵ هزار نفر در بخش حمل و نقل برون شهری فعالیت دارند که ۱۲ هزار نفر از آنها کارت هوشمند دریافت کرده اند و با اطلاع رسانی تلاش میکنیم افراد بیشتری برای دریافت کارت اقدام کنند.