از سند رسمی ثبت جهانی فرش یک پود سنندج رونمایی شد + فیلم

سند رسمی ثبت جهانی فرش یک پود سنندج با حضور مسئول مرکز ملی فرش ایران و استاندار کردستان و جمع دیگری از مسئولانی استانی و شهرستانی رونمایی شد.

 فرحناز رافع، مسئول مرکز ملی فرش ایران در مراسم ثبت جهانی فرش یک پود سنندج که در تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار شد با بیان اینکه طرح، رنگ و نقشه بیشتر فرش‌ها باید متفاوت باشد تا بازار صادراتی مطلوبی پیدا کند، اظهار کرد: نقشه و طرح فرش سنندج برای توسعه بازار آن نیاز به تغییر ندارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازار شامل بازاریابی، بازارسازی، خلق ارزش و سلیقه یابی است، بیان کرد: برای فرش دستباف ایرانی نیاز به سلیقه یابی نیست و آنچه مورد نیاز بوده خلق ارزش افزوده است.

مسئول مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: در چندین ضرب المثل خارجی از فرش دستباف ایرانی نام برده شده هم، چون «مقاوم باش مانند فرش دستباف ایرانی» و این نشان از شهرت این هنر صنعتی است.

وی یادآور شد: از آغاز دولت سیزدهم، رئیس جمهور برای معرفی بیشتر فرش دستباف در سفر هریک از مقامات و روسای جمهور کشور‌های دیگر به ایران دستور برپایی نمایشگاه فرش دستباف را می‌دهند و تاکنون چندین مورد هم برپا شده است.

رافع بیان کرد: فرش دستباف سنندج برای تبلیغات نیاز به تولید محتوا دارد که می‌طلبد به همت هنرمندان و صاحبان قلم این امر اتفاق بیافتد.

وی بر جلوگیری از کپی برداری نقشه فرش‌ها تاکید کرد و گفت: در هر جایی از کشور و خارج از کشور اگر نقشه فرش‌های سنندج و بیجار بدون ذکر برند و نام آن تولید شوند خلاف قانون بوده و برخورد خواهد شد.

در این مراسم از فعالان حوزه فرش شامل بافنده، رنگرز، پرداخت کار فرش، رفوگر فرش، چله کش و همچنین عامل خوشه فرش استان با اهدای لوح‌های سپاس و هدایایی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم شهرداری سنندج هم وعده ساخت و نصب المان فرش سنندج را در یکی از میادین این شهر داد.

بعد از ظهر امروز یکشنبه هم مراسم جشنی با حضور مسئولان کشوری و استانی در شهرستان بیجار از سند رسمی ثبت جهانی فرش آهنین بیجار رونمایی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۵ تير ۱۴۰۲
بسیار عالی