مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : کشتار غیرمجاز و خیابانی دام و عرضه گوشت خارج از شبکه نظارت دامپزشکی، از جدی‌ترین چالش‌های حوزه سلامت در استان به شمار می‌رود که سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.

حسین حیدری مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت : اگرچه کشتار‌های غیرمجاز در کرمانشاه موضوع جدیدی نیست و بیش از ۲۰ سال است که مردم و مسوولان آن با این چالش دست به گریبان هستند، ولی افزایش قیمت گوشت در جامعه و عرضه ارزانتر گوشت در این مکان‌ها موجب افزایش رغبت مردم به استفاده از آن بدون داشتن آگاهی لازم از عوارض بهداشتی جدی آن شده است.

وی با بیان اینکه نگهداری دام در شهر‌ها جزو مشاغل مزاحم به شمار می‌رود و هیچ خلاء قانونی در دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی برای برخورد با این معضل وجود ندارد یادآور شد: با توجه به تاکیدات استاندار برای جمع آوری این مکان‌ها و برخورد با متخلفان، همه زیرمجموعه‌ها و دستگاه‌های دخیل و نیز فرمانداران شهر‌ها در این امر با همین حساسیت باید مطالبه گری داشته و به طور جدی وارد میدان شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی این عمل (کشتار غیرمجاز و خیابانی دام)، چون تهدید علیه سلامت عمومی جامعه است از این رو وظیفه دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان گزارش این معضل بهداشتی به دستگاه قضایی و تعزیرات است.

حیدری ادامه داد: براساس ماده ۲۰ قانون شهرداری نیز هرگونه خرید و فروش غیرمجاز گوشت دام‌ها جزو مشاغل مزاحم به شمار می‌رود و مدیریت شهری که مسوولیت آن با شهرداری است باید از طریق اجرائیات و با کمک سایر دستگاه‌ها با آن برخورد نماید.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه: کشتار‌های غیرمجاز سلامت مردم را به خطر انداخته است

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه به دلیل وجود معضل کشتار غیرمجاز دام جزو استان‌هایی است در کشور که دارای بالاترین آمار مبتلایان به بروسلوز، تب مالت دامی و آمار حیوان گزیدگی (بیش از پنج هزار مورد در سال) است گفت: به همان اندازه که شبکه دامپزشکی و مرکز بهداشت در برخورد با این معضل مسوولیت دارند به همان اندازه نیروی انتظامی، شهرداری و دیگر دستگاه‌ها باید در این زمینه احساس مسوولیت کنند.

حیدری اظهار کرد: این معضل اجتماعی زمینه را برای افزایش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز در جامعه افزایش داده است به طوری که اخیرا یکی از شهروندان به دلیل ابتلا به بیماری هاری جان خود را از دست داد که این امر برای حوزه سلامت یک استان فاجعه محسوب می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.