رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش از جلوگیری از ادامه تعرض و تخریب یک تپه تاریخی در دهستان آهودشت شهرستان کرخه خبر داد.

علی بویری گفت: باتوجه به اهمیت تعرض به یک تپه تاریخی حین اجرای طرح تعریض جاده در منطقه آهودشت، بررسی آن در دستور کار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی قرار گرفت. 

او می‌گوید: پیمانکار طرح تعریض جاده بدون انجام استعلام و هماهنگی با میراث فرهنگی، به منظور تأمین خاک مورد نیاز برای زیرسازی جاده از تپه باستانی با همکاری یکی از کشاورزان منطقه که این تپه در اراضی در اختیار او بود، اقدام کرده است.

بویری گفت: این اتفاق در شرایطی اتفاق افتاد که با فاصله کمی از محل تعریض جاده، معدن و دپو خاک برای انجام زیرسازی وجود داشت.

به گفته او در بازدید میدانی مشترک بخشدار مرکزی و اداره راهداری کرخه و عوامل اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش، ضمن جلوگیری از ادامه تعرض و تخریب صورت‌گرفته، نسبت به جانمایی تأمین محل مناسب برای تهیه مصالح زیرسازی جاده موردنظر اقدام شد.

به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش؛ پس از تأیید گزارش تخریب، اداره میراث‌فرهنگی ضمن اعزام گروه کارشناسی، محدوده مورد نظر را بررسی، پیمایش و مطالعه میدانی کردند.

تپه موسوم به دحیمی در محدوده روستایی با همین عنوان واقع شده است که اهالی منطقه به ماهیت تاریخی بودن آن اشراف داشته و معتقد هستند قبرستانی در آن قرار دارد.

این تپه باستانی در طرح بررسی‌های باستان‌شناختی مک آدامز در سال ۱۹۶۰ شناسایی و ثبت شد، همچنین در مطالعه‌های دهه ۸۰ اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان نیز مختصات و محدوده این تپه به ثبت رسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار