مصرف برق کشور در روز‌های اخیر به بالاترین میزان خود رسیده و رکورد‌های بی سابقه‌ای را ثبت کرده، اما همچنان خاموشی ناشی از کمبود تولید به بخش خانگی تحمیل نشده است.

تابستان ۱۴۰۰ با تجربه خاموشی برای مشترکان خانگی و در حالی به پایان رسید که کشور با ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق در زمینه تولید و تقاضا روبرو بود. شرایطی که با توجه به سوابق گذشته اگر ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست تا ۲۰ هزار مگاوات در سال ۱۴۰۱ برسد و برای امسال نیز این مقدار با توجه به افزایش نیازی که هر ساله رخ می‌دهد، دوباره افزایش پیدا می‌کرد. بنابر آخرین گزارش‌ها نیز علیرغم ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی در دولت سیزدهم که به بیش از ۷ هزار مگاوات می‌رسد، ناترازی برق در کشور رقمی در حدود ۱۲ هزار مگاوات اعلام شده که همچنان میزان قابل توجهی است.

از طرفی هم در روز‌های اخیر با توجه به افزایش دمای هوا رکورد پیک‌های مصرف برق شکسته شده و رکورد‌های تاریخی در مصرف برق به ثبت رسیده است. طبق گزارش‌های مدیریت شبکه برق ایران، بالاترین مصرف به ثبت رسیده در پیک روزانه ۷۲ هزار و ۴۸۵ مگاوات بوده که مربوط به ۱۹ تیر است و حاکی از رشد ۴.۳ درصدی اوج بار در مقایسه با سال گذشته است. البته در روز‌های اخیر صنعت برق با همراهی بیشتری از سوی مشترکان خانگی همراه بوده و میزان برق با کاهش نسبت به روز‌های اوج به نزدیکی ۷۰ هزار مگاوات رسیده است. البته رکورد شکنی مصرف تنها در پیک روزانه نبوده و در پیک شبانه ۱۹ تیر هم رکورد افزایش مصرف به ۶۸ هزار مگاوات رسید و رکورد سال قبل که ۶۲ هزار مگاوات بود شکسته شد.

با این وجود به گفته مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، تاکنون هیچ خاموشی در بخش خانگی رخ نداده است. او در این خصوص می‌گوید: به هیچ عنوان خاموشی ناشی از کمبود تولید در کشور نداشته ایم. مواردی که هم به صورت پراکنده و نقطه‌ای قطعی برق رخ می‌دهد، ناشی از گرمای هوا و استرس و فشار به شبکه بوده که منجر به حوادث غیر قابل پیش بینی می‌شود. این موارد هم به سرعت برطرف شده است. 

در برنامه ها جایی برای خاموشی  نیست

او در خصوص سناریو‌های مختلف برای تامین برق کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برای تامین برق شبکه سراسری ۳ سناریو در نظر گرفتیم که در یک سناریو رشد زیاد پیش‌بینی شده بود که ما بتوانیم ۷۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات را تامین کنیم. خوشبختانه این توانایی در صنعت برق وجود دارد که تقاضای بیش از این میزان را هم پوشش دهیم. سناریو‌های پیش‌بینی و از قبل طراحی شده داریم که در صورت نیاز، امکان پاسخگویی در وضعیت‌های لازم را دارد. باید در نظر داشت که در این سناریو‌ها خاموشی برنامه ریزی در دستور کار وزارت نیرو نیست. خوشبختانه شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تامین برق هموطنان وجود ندارد. 

اوج مصرف روزانه از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و اوج مصرف شبانه از ساعت ۲۰ تا ۲۳ است که لازم است مشترکان خانگی با خارج کردن وسایل پرمصرف و غیرضروری از مدار، به مدیریت مصرف و حفظ پایداری شبکه برق کمک بیشتری کنند. همراهی که از سوی وزارت نیرو بی پاسخ نخواهند ماند و مشترکان ضمن این همراهی می‌توانند از پاداش‌هایی که نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته بهره‌مند شوند. تاکنون ۲۲۰ میلیارد تومان پاداش صرفه جویی مصرف به بخش خانگی پرداخت شده که سهم مشترکان تهرانی ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۷ تير ۱۴۰۲
بازار و کارخونه ها فقط در صبح و شب باید کار کنن و اولویت اول خونه هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۴ تير ۱۴۰۲
ی کم مردم خودار باشن صرفه جویی کنند البته بالا شهر این برق نما ساختمان خامو کنند خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۳ تير ۱۴۰۲
دمشون گرم خدایی.
کار خوب تشکر داره. خیلیم ممنون.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۳ تير ۱۴۰۲
با سلام خدمت دوستان عزیز
برادر می‌دونی تو شهرک صنعتی چقدر برق می‌ره خبر داری
امانت دار باش گل من
چه زر و زیانی شامل حال صنعت میشود
آخرین اخبار