![حکم رئیس اسبق جمعیت هلال احمر به اتهام اختلاس تایید شد](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/20/20330104_431.jpg)
حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، کارشناس و سخنران مذهبی، درمورد مباهله بیان کرد: نبی مکرم اسلام (ص) در سیره و الگوی رفتاری خود ملاکها و شاخصهایی دارند که با دیگر شاخصها و ملاکهای مذاهب و فرقهها متفاوت است و پیامبر اکرم (ص) وظیفه و مأمور به ابلاغ دین بودند، اما این وظیفه را هیچ گاه به زور و منطق شمشیر تحمیل نکردند. به همین دلیل، یکی از شیوههای تبلیغ دین مبین اسلام توسط حضرت محمد (ص) نامههایی بود که به ممالک و کشورها و طوایف مختلف میفرستادند و از آنها و ادیان و مذاهب مختلف دعوت میکردند برای این که به آیین اسلام بپیوندند و هیچ گاه از روش کشورگشایی و لشکرکشی و زور شمشیر برای تبلیغ دین استفاده نکردند.
حجت الاسلام غلامی تصریح کرد: یکی از قبایلی که پیامبر اکرم (ص) آنها را به واسطه نامه دعوت به آیین و دین اسلام کردند مسیحیان نجران بودند که اساساً منطق حضرت محمد (ص) بعد از ارسال نامه، گفت وگو و مباحثه علمی و تبیین حقایق دین به ویژه به واسطه استدلال به آن چه بود که در کتابهای گذشتگان از جمله انجیل و تورات وجود داشت و حقانیت اسلام را استناد میکردند؛ به طوری که اساساً دعوت به دین مبین اسلام بر اساس یک منطق و قاعده که در کتابهای مذاهب توحیدی دیگر مثل انجیل و تورات بود صورت میگیرد و با استناد به آنها دعوت به دین مبین اسلام را انجام میدادند و در صورت سوال و ابهام و شبهه، این افراد را با تبیین حقایق و استدلال و منطق قوی به اسلام دعوت میکردند.
این کارشناس مذهبی گفت: وقتی نامه پیامبر اکرم (ص) به قبیله نجران رسید، اسقف آنها به نام ابوحارث، شورایی تشکیل داد و قرار شد جمعی برای دعوت پیامبر اکرم (ص) به مدینه بروند و در این شهر با حضرت (ص) به گفت وگو و مناظره علمی بپردازند و بدنبال آن، پیامبر اکرم (ص) به دلیل حقانیت خود استدلال کردند که آنها را از عبادت بندگان پروردگار متعال به عبادت خداوند متعال دعوت میکنند و به کتابهای آنها نیز، اشاره کردند و سپس، گفت وگوهایی میان پیامبر اکرم (ص) و نمایندگان قبیله نجران اتفاق افتاد و آنها دین اسلام را نپذیرفتند و بر عقاید خود اصرار داشتند و سرانجام، آیه نازل شد و مباهله به عنوان راهکار به نبی مکرم اسلام ابلاغ شد.
حجت الاسلام غلامی مطرح کرد: مباهله به این معناست که اگر جمعی در گفت وگو و استدلال به نتیجه نرسیدند در یک روز مشخصی با یکدیگر قرار میگذارند و در آن موعد، از خداوند متعال میخواهند که دروغگو را رسوا کنند و پیامبر اکرم (ص) و نمایندگان قبیله نجران بر اساس یک تاریخ مشخص که همان روز مباهله است را مشخص کردند تا در این روز، دور هم جمع شوند و از درگاه خداوند سبحان بخواهند دروغگو را رسوا کنند و این روز به مباهله نامگذاری شد.
به گفته این سخنران مذهبی، در آیه ۶۱ سوره مبارکه آل عمران، خداوند متعال به نبی مکرم اسلام (ص) فرموده اند: بعد از این دانشی که به تو دادیم اگر کسانی با تو ستیز کردند و به مجادله برخاستند و نخواستند حق را بپذیرند به آنها بگو ما با فرزندان خود و شما با فرزندانتان، ما با زنانمان و شما با زنانتان، ما با خویشان و نزدیکانمان و شما با خویشان و نزدیکان خود در روز مباهله بیایید و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم تا خداوند دروغگو را رسوا کند. «فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» «پس هر کس با تو درباره عیسی در مقام مجادله برآید بعد از آنکه به احوال او آگاهی یافتی، بگو: بیایید ما و شما فرزندان و زنان و کسانی را که به منزله خودمان هستند بخوانیم، سپس به مباهله برخیزیم (در حق یکدیگر نفرین کنیم) تا دروغگویان (و کافران) را به لعن و عذاب خدا گرفتار سازیم.»
حجت الاسلام والمسلمین غلامی اظهار کرد: از جمله ویژگیهای بارز و شاخص مباهله در سنت پیامبر اکرم (ص)، آوردن پنج تن آل عبا (ع) برای مباهله است که حضرت (ص) خاندان و خانواده شان را به عنوان حجت الهی با خود همراه کردند تا حجت را بر همگان تمام کنند چرا که حضرت محمد (ص) معتقد بودند اگر قرار است پیروزی شود با تمام توان خود و به همراه اهل بیت (ع) در مباهله حضور پیدا میکنند و به حدی بر عقیده و باور و ایمان خود استوار بودند که خانواده خود را به میدان آوردند و اساساً این الگو در سنت و سیره همه معصومین (ع) بوده است؛ به طوری که در واقعه کربلا نیز، وقتی قرار بود که دین خدا یاری شود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با همه اهل بیت (ع) خود وارد معرکه شدند و از دین و آیین الهی پاسداری کردند.
او با اشاره به نقش مهم خانواده در سنت پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت ایشان گفت: خانواده در الگوی رفتاری نبی مکرم اسلام (ص) هم در زندگی اجتماعی و هم در مبارزه سیاسی و هم در تبلیغ دین مبین اسلام و شریعت حضرت (ص) جایگاه ویژهای داشته و پایگاه مهمی محسوب میشده است تا جایی که در واقعه غدیر، حضرت زهرا (س) دست فرزندان خود را گرفتند و درب منازل را میزدند و برای مردم روشن میکردند تا قصه واقعه غدیر را برای آنها یادآوری کنند.
حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: وقتی ابوحارث، مصمم بودن و جدیت پیامبر اکرم (ص) را در مباهله دید به وحشت افتاد و همین اتفاق برای نمایندگان نجران هم افتاد و ابوحارث در جمع آنها گفت اگر حضرت محمد (ص) بر حق نبودند این قدر بر مباهله جدیت نمیورزیدند. به همین خاطر، وقتی در روز مباهله، عظمت خاندان آل الله (ع) را دید، گفت اگر آنها نفرین کنند کسی از ما روی زمین باقی نخواهد ماند. بنابراین، آیین و دین مبین اسلام را پذیرفت و به دین اسلام ایمان آورد و با پیامبر اکرم (ص) همراه شد.