مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت : روزانه بیش از ۱۵۰۰ متر مکعب آب آشامیدنی سالم در بین خانوار‌های عشایری استان توزیع می‌شود.

علی‌جعفر رضایی مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت : تأمین امنیت، سوخت، نان، آب و آرد، نهاد‌ه های دامی عشایر در زمان کوچ از جمله موضوعاتی است که مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمانشاه افزود: با تعداد ۳۰ تانکر کار آبرسانی به عشایر کرمانشاهی در دستور کار قرار دارد که با توجه به تعداد جمعیت آن‌ها که در مناطق مختلف مستقر هستند سه روز یکبار یا هفتگی آبرسانی انجام می‌شود.

رضایی گفت: روزانه حدود هزار و پانصد متر مکعب آب در میان ۴ هزار خانوار عشایری استان که اکثرا در مناطق صعب العبور پراکنده هستند، توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: اداره امور عشایر طبق قانون و با توجه به اعتبارات مصوب آن، می‌تواند حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آب مورد نیاز عشایر را تأمین کند و ۳۰ درصد مابقی را باید خودشان با استفاده از چاه‌های آب رایگانی که در اختیار آن‌ها قرار داده شده است تامین کنند.

رضایی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد قانون سازمان امور عشایری، اداره امور عشایری در استان وظیفه تامین آب شرب مردمان عشایر را دارد نه احشام آنها، در حالیکه ۵۰ درصد آب دام‌های آن نیز تامین می‌شود.

وی گفت: عشایر استان کرمانشاه در ۱۴ زیست بوم مانند منطقه اورامانات، منطقه گرمسیری قصرشیرین در قالب ۶۷۰ سامانه مراتع عرفی با حدود ۲۶ هزار و ۵۲۷ هکتار وسعت ساکن می‌شوند.

رضایی عنوان کرد: تلاش امور عشایری بر این است که عشایر از تک محصولی خارج شوند و در این رابطه چهار برنامه برای عشایر اختصاص یافته که شامل گردشگری، کشت گیاهان دارویی، صنایع دستی و زنجیره تولید گوشت است.

وی یادآوری کرد: عشایر استان کرمانشاه سالیانه ۱۳ هزار تن گوشت، ۲۵ هزار شیر و فرآورده‌های لبنی، یک هزار و ۷۰۰ تن الیاف و ۹۰۰ تن روغن کرمانشاهی و ۲۲ هزار قطعه صنایع دستی تولید می‌کنند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.