مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه از خرید تضمینی ۴ هزار تن کلزا از کشاورزان کرمانشاهی خبر داد.

ایرج صفایی مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه گفت : خرید تضمینی دانه روغنی کلزا تاکنون به حدود ۴ هزار تن رسیده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.

مدیرکل تعاون روستایی استان کرمانشاه افزود: هفده مرکز تعاونی کار خرید تضمینی محصول کلزا از کشاورزان را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به نرخ خرید دانه‌های روغنی گفت: امسال هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا به نرخ تضمینی ۲۴ هزار و پانصد تا ۲۶ هزار تومان خریداری شده است.

صفایی ادامه داد: سال گذشته کل کلزای تولیدی توسط کشاورزان استان توسط تعاون روستایی استان کرمانشاه به صورت تضمینی مباشرتی و همچنین حمایتی خریداری شد.

مدیر کل تعاون روستایی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تولید کلزا در استان با توجه به بارندگی‌های خوب اخیر، امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه امسال نزدیک به ۲۳۰۰ هکتار کلزا در مزارع استان کرمانشاه کشت شده، گفت: پیش بینی می‌شود امسال نزدیک پنج هزار تن کلزا در استان کرمانشاه تولید شود.

صفایی با اشاره به اینکه امسال در همه شهرستان‌های استان کرمانشاه بجز شهرستان پاوه کشت کلزا انجام شده، یادآوری کرد: برداشت کلزا از مزارع مناطق گرمسیری به پایان رسیده و در مناطق معتدل تا پایان شهریور ادامه دارد.

گفتنی است روغن کلزا به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار و بین ارقام و در شرایط مختلف تنوع زیادی در ترکیب اسید‌های چرب آن مشاهده می‌شود. دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتیین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است. کلزا‌هایی که از آن‌ها روغن استخراج می‌شود را کانولا می‌نامند.

روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به همه روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد. دانه‌های کلزا دارای روغن فراوانی است، از روغن این گیاه در انواع صابون‌ها و شوینده‌ها استفاده می‌شود .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.