همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب و روز قیام تاریخی مسجد گوهرشاد، از اسناد تاریخی واقعه گوهرشاد رونمایی شد.

رییس سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در این مراسم گفت:  در یکصد و هفتاد و یکمین برنامه سه شنبه علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی از اسناد تاریخی واقعه گوهرشاد رونمایی شد.
 
سید جلال حسینی افزود: پیام قیام مسجد گوهرشاد هنوز هم زنده است، ملت ایران هنوز هم نمی توانند ذره‌ای از مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی خود کوتاه بیایند.
 
وی گفت: بازخوانی و احیای این اسناد به این دلیل است که جوانان و نسل جدید بدانند که اجداد و پدرانشان چگونه در راه احیای ارزش‌های دینی خون خود را تقدیم کردند.
 
آذری خاکستر پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: این اسناد، مجموعه‌ای از تلگراف‌های رمزدار مربوط به ۱۹ تا ۲۲ تیرماه ۱۳۱۴ هست که برخی از این اسناد کشف رمز شده و برخی هنوز پس از سال‌های زیادی که از واقعه گذشته است رمزگشایی نشده است.
 
وی افزود: اسناد مربوط به قیام گوهرشاد شامل اتفاقاتی است که در آن زمان رخ داده، مسببان و افرادی که در آن واقعه دخیل بوده اند و گزارشاتی است که نشان می دهد کشف حجاب در حرم مطهر امام رضا(ع) انجام نشده است.
 
پژوهشگر تاریخ معاصر ادامه داد: در همان زمان افراد زیادی بودند که خاطرات بسیاری از آن واقعه در سینه خود داشتند، اما به دلیل عدم ثبت این خاطرات و فوت افراد از این خاطره‌ها چیزی باقی نمانده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.