جابجایی بار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزایش ۱۰ برابری یافت.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس  گفت: این افزایش در مقایسه با پارسال صورت گرفته است و با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده در منطقه، این مقدار، ظرفیت افزایش تا حداقل ۵ برابر دیگر را دارد.

محمدرضا برهمند  افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶۲۸ هزار تن بار در منطقه ویژه اقتصادی سرخس جابجا شده که تجمیع گمرکات و تسهیل فرایند تخلیه و بارگیری نقش مهمی در این افزایش جابجایی بار داشته است.


وی گفت: این کالا‌ها بیشتر از مبداء کشور‌های آسیای میانه همچون ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه وارد منطقه ویژه اقتصادی سرخس شده یا به صورت ترانزیت از کشور خارج شده است.

رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس افزود: محصولات وارداتی معمولا پنبه، غلات، حبوبات، زغال سنگ و کود شیمیایی و محصولات صادراتی هم در گروه‌های مواد غذایی، مصالح ساختمانی، انواع هیدروکربن، فولاد، لوازم خانگی، پوشاک، مواد سوختی و پتروشیمی بوده است.

برهمند درباره نقش منطقه ویژه اقتصادی سرخس در اقتصاد، بازرگانی و تجارت کشورگفت: مناطق ویژه اقتصادی در کشور مزیت‌های عمومی مانند سهولت واردات و صادرات، معافیت‌های طولانی مدت مالیاتی و حتی معافیت در حوزه تامین اجتماعی دارد که شامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس هم می‌شود.

وی گفت: علاوه‌براین مزایا، با توجه به رخداد‌های روسیه و از طرفی برقراری ارتباط بسیار خوب با کشور‌های ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان، ارتباط منطقه با کشور‌های آسیای میانه افزایش قابل توجهی داشته است.
رئیس هیئت مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس، این منطقه  را نقطه ثقل چین برای انتقال بار در آینده بسیار نزدیک دانست و گفت:  هم اکنون ایران نقش ویژه‌ای در زمینه ارسال کالا از چین به اروپا دارد.
برهمند با اشاره به اهمیت کریدور‌های شمال جنوب و شرق غرب اظهار کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر فعال‌سازی این کریدورها، منطقه ویژه اقتصادی سرخس با برخورداری از زیرساخت‌ها می‌تواند نقش اثرگذاری در گسترش حضور ایران در کریدور‌های بین‌المللی شمال جنوب و شرق غرب داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که سرخس ظرفیتی موجود است و نیاز به سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت ندارد، گفت: همین موضوع زمینه حضور بیش از پیش ایران در کریدور‌های ترانزیتی را فراهم کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.