بر اساس یک طرح تحقیقاتی و علمی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، بارداری، فرزندآوری و شیردهی از عوامل موثر در تأخیر یائسگی بانوان است.

دکتر معصومه معزی در سومین نشست خبری بررسی ۱۰ درصد طرح‌های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در راستای رویکرد ترجمان دانش، گفت: تحقیقی برای بررسی سن و عوامل مؤثر بر یائسگی در بین ۲ هزار و ۱۴۱ زن بین ۳۵ تا ۶۵ سال در چهارمحال و بختیاری انجام گرفت.     

وی افزود: نتایج این تحقیقات نشان داد میانگین سن یائسگی در بین زنان چهارمحال و بختیاری در شهرستان‌های مختلف متوسط ۴۸.۵ سال است، این یعنی ۷۸.۵ درصد زنان یائسگی طبیعی و ۲۱.۵ درصد یائسگی غیرطبیعی را تجربه می‌کنند.     

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی با اشاره به اینکه در دنیا سن یائسگی ۵۲ سال و این سن در کشور‌های توسعه یافته بالاتر است، ادامه داد: در استان‌های مختلف ایران اختلاف سن یائسگی جزئی و متوسط این سن در چهارمحال و بختیاری نزدیک به میانگین کشوری است.


بیشتر بخوانید


معزی عنوان کرد: عوامل تاثیرگذار بر سن یائسگی زیاد است، اما در تحقیق انجام شده عواملی، چون دموگرافی، سوابق پیشگیری از بارداری، باروری و فرزندآوری، شیردهی و فاکتور‌های سلامت همچون BMI بررسی شدند.
    
وی خاطرنشان کرد: در بررسی عوامل دموگرافی متوجه شدیم که زنان خانه دار و زنان متاهل یک سال دیرتر از زنان شاغل یائسه می‌شوند، همچنین زنان مطلقه سه سال زودتر یائسه می‌شوند.

دانشیار گروه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اضافه کرد: بررسی عوامل پیشگیری از بارداری نشان داد مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری در کاهش سن یائسگی در زنان تاثیرگذار است.     

معزی با بیان اینکه عواملی، چون باروری، فرزندآوری و شیردهی نیز در سن یائسگی تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: زنانی که تعداد دفعات زایمان بیشتری دارند دیرتر یائسه می‌شوند، یک سال اختلاف بین کسانی است که فرزند نداشتند و آن‌هایی که تعداد فرزندان بیشتری داشتند، همچنین زنانی که سابقه شیردهی داشتند سه سال دیرتر یائسه شدند. وی یادآور شد: در بررسی فاکتور‌های سلامت همچون BMI افرادی که دچار لاغری مفرط بودند زودتر یائسه شدند.     

متخصص طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی افزود: به نظر می‌رسد دلیل اینکه زنان در کشور‌های توسعه یافته دیرتر یائسه می‌شوند عوامل اقلیمی و میزان استرسی باشد که فرد تحمل می‌کند.     

معزی با تاکید بر اینکه زنان تا می‌توانند استرس خود را کم کنند تا سن یائسگی آنان به تعویق بیفتد، ادامه داد: یائسگی یک دوره پساقاعدگی و یک دوره طبیعی در زندگی زنان است و نباید جایی برای نگرانی باشد کمااینکه این دوران مزایایی دارد و تحقیقات نشان داده است احتمال ابتلا به سرطان در زنان در دوران یائسگی کمتر است.

وی عنوان کرد: علاوه بر استرس که در کاهش سن یائسگی بسیار اثرگذار است، تعداد فرزند بیشتر و حداقل دو فرزند در تعویق سن یائسگی بسیار مهم است.     
دانشیار گروه اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با تاکید بر اینکه بهترین رنج سنی بارداری زیر ۳۰ سال و فاصله بین فرزندان سه سال مناسب است، گفت: عوامل مؤثر در یائسگی غیرطبیعی جراحی‌ها همچون جراحی برداشتن تخمدان و بیماری‌هایی است که نیازمند انجام شیمی درمانی هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار