مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های فناورانه معاونت علمی گفت: از شرکت‌های دانش بنیان و خلاق در تولید تجهیزات مورد نیاز فرزندآوری حمایت می‌شود.

ناهید مرادی، مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های فناورانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مشتمل بر ۷۳ ماده است. این قانون آبان ۱۴۰۰ توسط ریاست جمهوری به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است.

او گفت: بر اساس مواد ۳۹ و ۴۰ و تبصره ۱ ماده ۴۰ این قانون، وظایفی در حوزه حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های نوین به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری واگذار شده است.

مرادی توضیح داد: بر اساس ماده ۳۹، وزارتخانه­‌های علوم، بهداشت و ورزش و جوانان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و کلیه مراکز و موسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط با موضوع این قانون که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، مکلفند هر ساله حداقل پنج درصد (۵%) از اعتبارات پژوهشی خود را به مطالعات و پژوهش‌های مرتبط با خانواده (فرزندآوری) و رشد جمعیت در راستای اولویت­‌های پژوهشی که هر ساله از سوی ستاد ملی جمعیت تعیین می‌شود، اختصاص دهند.

او افزود: بر اساس ماده ۴۰ نیز معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان مکلف شده است تا از شرکت‌های دانش ­بنیان و خلاق در تولید اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای فرزندآوری و درمان ناباروری از طریق ارائه تسهیلات، مشوق ها، فضا و تجهیزات حمایت کند و حداقل پنج درصد (۵%) از اعتبارات تخصیص یافته برنامه توسعه علوم و فناوری­‌های نو را در زمینه تولید داروها، اقلام و تجهیزات، حمایت از طرح‌های توسعه فناوری، تحقیقات بنیادی و تجاری­ سازی طرح‌ها، از طریق ستاد فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در قالب طرح فرزندآوری، درمان ناباروری و سلامت مادر و کودک هزینه کند.

ناهید مرادی گفت: ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی یکی از ستاد‌های مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان است که بر اساس ابلاغ انجام شده، وظیفه تشکیل "دبیرخانه حمایت از طرح‌های فناورانه/نوآورانه خانواده و جوانی جمعیت" را بر عهده گرفت.

مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های فناورانه معاونت علمی افزود: نشست‌های متعدد هم‌اندیشی مدیران توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با پژوهشگران دانشگاه‌ها و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان مرتبط با موضوع جوانی جمعیت در طول سال ۱۴۰۱ جهت آشنایی و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو برگزار شده‌اند.

او ادامه داد: همچنین شیوه‌نامه حمایت از طرح‌های محول شده به ستاد در زمینه فرزندآوری، درمان ناباروری و سلامت مادر و کودک و اعلام فراخوان ارسال طرح در دی ۱۴۰۰ همراه با اطلاع رسانی گسترده به پژوهشگران، متخصصین دانشگاهی و بالینی تدوین شده است.

مرادی اضافه کرد: بازدید‌های زیادی از مراکز درمان ناباروری و بیمارستان‌های تخصصی زنان و زایمان به منظور بررسی چالش‌های مرتبط با فناوری‌های نوین و فرصت‌های تولید تجهیزات و مواد مصرفی مورد نیاز انجام شده است.

به گفته او، برگزاری گردهمایی مدیران مراکز درمانی با تولیدکنندگان محصولات حوزه درمان ناباروری در بهمن ۱۴۰۱ با حضور چندین شرکت دانش بنیان تولیدکننده مواد و ملزومات حوزه درمان ناباروری از جمله اقدامات معاونت علمی و فناوری در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت بوده که با اهداف زیر انجام شده است:

آشنایی متقابل مدیران و مسئولین فنی مراکز درمان ناباروری با شرکت‌های فعال و تولیدکننده محصولات
معرفی محصولات و ملزومات تولید شده موجود از طرف شرکت‌های دانش بنیان
آشنایی و بررسی چالش‌های اصلی تولید محصولات
ارائه نقطه نظرات مدیران مراکز درمانی در مورد محصولات موجود
حمایت از بازاریابی محصولات و تولیدات ایران ساخت
ارائه پیشنهادات مدیران مراکز درمانی در مورد تولید محصولات ضروری
شکل گیری پروژه‌های جدید برای تولید محصولات ضروری و پرکاربرد به صورت همکاری بین شرکت‌ها
افزایش ظرفیت و توان تولید محصولات بومی ذی‌ربط حوزه جوانی جمعیت در کشور

مسئول دبیرخانه حمایت از طرح‌های فناورانه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: برگزاری نشست بررسی کارشناسی و ارائه نقطه نظرات اصلاحی پیرامون لایحه ساماندهی اهدای جنین در مراکز درمان ناباروری با حضور متخصصین مدعو از مراکز درمان ناباروری اصلی در کشور (مرکز درمان ناباروری یزد، رویان، ابن سینا، بیمارستان‌های مهدیه، شهدای اکبرآبادی و امام خمینی) و مسئولین ذی‌ربط از معاونت درمان وزارت بهداشت از دیگر اقدامات معاونت علمی در خصوص کاهش ناباروری‌ها و حمایت از جوانی جمعیت بوده است.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار