اجرای پنج فناوری دانش بنیان در نگهداری و توسعه فضای سبز اصفهان

رییس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌های شهرداری گفت: پنج طرح و فناوری دانش بنیان در زمینه نگهداری و توسعه فضای سبز اصفهان در حال اجراست.

رییس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: اندازه گیری میزان تراکم تنه و ساقه درختان با استفاده از دستگاه توموگرافی و در نتیجه شناسایی درختان آسیب پذیر، انواع آبیاری و تصفیه و بازچرخانی آب، اصلاح خاک کشاورزی با هدف بهبود وضعیت رشد درختان و استفاده از «درخت مایع» طرح‌های مورد اشاره است.

امیر رضایی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل کاهش تراکم تنه درختان شاهد شکستگی و سقوط آنها بودیم که خطراتی را برای شهروندان به‌وجود می آورد، لذا با استفاده از فناوری مورد اشاره در اندازه گیری میزان تراکم درختان، درختان خطرساز قطع شدند.

وی گفت:کمبود منابع آبی و به خصوص خشکی رودخانه زاینده رود مشکلات فراوانی را برای درختان به‌وجود آورده است.

رییس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: انواع آبیاری و تصفیه و بازچرخانی آب با توجه به شرایط خشکسالی که با آن مواجه هستیم، از دیگر مقوله‌های با اهمیت در این خطه به شمار می‌رود.

رضایی درباره «درخت مایع» یا همان «لیکویید ۳» نیز خاطرنشان کرد: این درخت در اصل شامل یک آکواریوم ۶۰۰ لیتری حاوی آب و مملو از جلبک‌هایی است که از طریق فتوسنتز، اکسیژن خالص تولید می‌کند، این فناوری راهکاری جدید برای تصفیه هوا و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن در مناطق شهری محسوب می‌شود.

او اضافه کرد درخت مایع به‌عنوان یکی از ۱۱ راه‌حل نوآورانه و هوشمند در پروژه‌های توسعه شهری سازمان ملل شناخته شده و فناوری آن از فتوبیوراکتورها ست، این فناوری داری ساختار ساده‌تر و اساس و هدف ایجاد آن تصفیه هواست و در آن مباحث تجاری از جمله تولید جلبک، مطرح نیست.

رییس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اظهارداشت: تاکنون ۲ درخت مایع در باغ گل‌های اصفهان نصب شده است و سومین آن در ورودی پارک کوهستانی صفه اصفهان نصب خواهد شد.

رضایی با اشاره به محدودیت منابع آبی برای گسترش فضای سبز شهری گفت: از زیست‌توده درخت مایع می‌توان برای تولید سوخت، کود زیستی، پروتئین و دیگر موارد استفاده کرد، این گونه گیاهی را می توان به‌عنوان مبلمان شهری، محل درج تبلیغات شهروندی و المان فضاسازی داخل مراکز اداری استفاده کرد، ضمن اینکه قابلیت نصب صفحات خورشیدی روی آن برای نورپردازی و ایستگاه شارژ تلفن همراه نیز وجود دارد.

او با تأکید بر اینکه هدف از ایجاد درخت مایع جایگزینی درختکاری‌ها و پارک‌های شهری نیست، خاطرنشان کرد: از این طرح در محل‌هایی که به‌رغم بار ترافیکی و آلودگی بالا امکان کاشت درخت وجود ندارد، استفاده می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار