یک نشریه آمریکایی در گزارشی از رقابت کشورهای عضو ناتو برای حصول توافق بر سر مجموعه‌ای از تضمین‌های امنیتی برای اوکراین خبر داد.

نشریه پولیتیکو در گزارشی از تلاش آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس برای نهایی کردن تعهد امنیتی به کی‌یف قبل از نشست ویلنیوس خبر داد.

این نشریه در بخشی از گزارش خود با بیان آنکه واشنگتن برای تکمیل توافق با قدرتمندترین شرکای خود در ناتو (انگلیس، آلمان و فرانسه) درباره تعهدات امنیتی به اوکراین تا پیش از نشست سران ناتو در ویلنیوس عجله دارد، افزود: «چهار مقام مطلع که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند مذاکرات لحظه آخری و دیوانه‌آمیز برای نهایی کردن توافق بر سر موارد امنیتی برای کی‌یف انجام شده است.

این توافق یک توافق مرجع برای تمام کشور‌هایی خواهد بودکه مایل به ارائه کمک‌های نظامی مداوم به اوکراین هستند، البته ممکن است جزئیات تعهد از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

به نوشته پولیتیکو «آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هفته‌ها در مورد این موضوع با رهبران اوکراین بحث کرده‌اند و با متحدان دیگر در ناتو، اتحادیه اروپا و گروه جی ۷ تماس گرفته‌اند. هدف این چهار کشور این است که چارچوب توافق خود را در نشست هفته جاری ناتو رونمایی کنند، و امیدوارند که سایر اعضا به آن‌ها در تعهدات امنیتی بپیوندند.»

نشست سران ناتو در ویلنیوس، لیتوانی سه‌شنبه هفته جاری آغاز خواهد شد و دو روز ادامه خواهد داشت. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، ناتو را تحت فشار قرار داده تا اوکراین را هرچه سریعتر به عضویت این ائتلاف در آورد، اما چندین عضو این پیمان گفته‌اند که کی‌یف حداقل تا زمانی که درگیری با روسیه به پایان برسد، نمی‌تواند به عنوان عضو ناتو پذیرفته شود.

شب گذشته «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری سی‌ان‌ان، بررسی عضویت اوکراین در ناتو را منوط به پایان جنگ روسیه دانست و گفت که این کشور اکنون توانایی و آمادگی عضویت را ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار