سالهاست این تصور که ورزش باستانی ویژه بزرگسالان است و افراد نابالغ نباید وارد شوند تغییر کرده و کودکان و نوجوانان هم با این ورزش انس گرفتهاند. هم اکنون در زورخانههای کشور شاهد حضور کودکان و نوجوانانی هستیم که آداب ورزش پهلوانی را میآموزند و در این مکان با منش حضرت (علی) بزرگ میشوند.
در زورخانهها با مجموعهای از فضائل اخلاقی مواجه هستیم که میتواند در بچهها نهادینه شود. ورزشکار در این محیط میآموزد که باید فردی متواضع و افتاده باشد و از حقوق ستمدیدگان دفاع کند. از همان روز اولی که قدم در زورخانه میگذارد با دری کوتاه مواجه میشود که سمبل افتادگی است و میآموزاند که ورزشکار هر قدر هم که زورمند باشد نباید گردنکشی و طغیان کند.
کودکان در زورخانه بااخلاق میشوند
بسیاری از کارشناسان معتقدند که حضور کودکان و نوجوانان در محیط زورخانه میتواند کمک شایانی به تقویت بعد اخلاقی و معنوی آنها کند و این ویژگیهای برتر اخلاقی برای یک عمر در وجود آنها زنده میماند.
فاطمه رشیدی، روانشناس و روان درمانگر هیجان مدار میگوید: «ذهن کودک به شدت آماده یادگیری است و هر چه را که در محیط اطراف میبیند و میشنود به خزانه شناختی خود وارد میکند.
در روانشناسی مثبت بر رشد «توانمندیهای منشی» به معنای پرورش صفات مثبت شخصیتی در فرد تاکید شده است. برای اینکه بتوانیم از بروز صفات منفی پیشگیری و توانمندیهای منشی را پرورش دهیم باید به کودکان و نوجوان آموزشهای غیرمستقیم بدهیم. به عبارتی قرار گرفتن افراد در محیطهایی که صفات و خصایل خوب اخلاقی در آن وجود دارد به نوعی آموزش غیرمستقیم به افراد است.»
رشیدی میگوید: «فرد در آموزش غیرمستقیم توانمندیهای منشی را در الگوهای خود میبیند و از الگو میآموزد بنابراین محیط زورخانه به دلیل ویژگیهایی که دارد میتواند محیط مناسبی برای رشد توانمندیهای منشی و نهادینه شدن خصایل اخلاقی مثبت در کودکان و نوجوانان باشد.
جایگاه زورخانه در پرورش شایستهترین ویژگیهای انسانی مانند جوانمردی، گذشت، ایثار، فداکاری، حس نوع دوستی، مبارزه با ظلم و جهل و ... روشن است بنابراین ورزشهای زورخانهای میتواند نقش مؤثری در شکل دهی شخصیت کودکان ایفا کند.»
کودکان میل زن
یکی از پیشکسوتان ورزش زورخانهای هم که مربی کودکان است در این باره میگوید: «پیش از این از بچه ۸ ساله تا مرد ۸۰ ساله وارد گود میشد و ورزش میکرد، اما الان شاهد حضور بچههای کم سنتر هم هستیم و خانوادهها از ۴ سالگی کودکانشان را به زورخانه میآورند. این ورزش محدودیت سنی ندارد و کودکان مناسب با درک خود از این ورزش لذت میبرند و با آداب و فضائل اخلاقی آشنا میشوند. لحظهای نیست که در زورخانه ذکر حضرت علی (ع) و ائمه گفته نشود و از جوانمردی و فتوت و خداشناسی نگویند. بچهها زمانی که میخواهند وارد گود شوند وضو دارند و ذکر خدا، پیامبر و حضرت علی (ع) میگویند و با نام امام زمان (عج) ورزش را تمام میکنند.
بچهها یاد میگیرند که بزرگترها، پیشکسوتان و سادات ارج و قرب دارند و باید بالاتر بایستند و در طول ورزش هم با دلاوریها و فداکاریهای اهل بیت به خصوص حضرت علی (ع) آشنا میشوند. به گفته بسیاری از والدین، بعد از گذشت مدتی از حضور کودکان و نوجوانان در محیط زورخانه، تغییرات مثبت رفتاری، اخلاقی و گفتاری در آنها به خوبی نمایان است.»
کودکان مرشد
مرشد با خواندن حکایات، اشعار عرفانی و اخلاقی و احادیث، ورزشکاران را هدایت میکند. تمامی شعرها از حافظ، سعدی، مولانا و ... انتخاب میشود و جنبه آموزشی دارد. معانی احادیث و مفاهیم اشعار هم توضیح داده میشود.
در آداب پهلوانی اشاراتی به سهگانه (سخا، صفا و وفا) شده است. سخا یعنی بخشنده بودن و صفا به معنی تعامل با مردم و مهربانی است. درباره وفا هم بزرگان گفتهاند به قولی که به خدا و مردم داده میشود، پایدار باشیم. مرام و مسلک پهلوانی همین نکتههاست و اگر تا به امروز ماندگار شده بهواسطه همین فرهنگ غنی مردمداری، خداترسی و علی دوستی است.
منبع : فارس
کودکان هم همواره از رفتار پدر ومادر الگو می گیرند، و نه از نصیحت هایشان.
کودکان را ازقبل ازبلوغ به نماز و روزه ی کله گنجشکی و بیدارشدن برای سحری و قرائت قرآن ویادگرفتن احادیث
کوچک با معنی آموزش دهید. کمک به مستمندان،انجام کارهای نیک و دور شدن از مال حرام را هم عملی توضیح داده وهم داستان هایی اززندگی بزرگان درقالب کتاب وداستان برای آن ها فراهم نمایید.