ژاپن در نظر دارد با جلب نظر ناتو در نشست آتی این سازمان، در مقابل چین ایجاد بازدارندگی کند.

ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدید نظر در شرق آسیا، باعث ایجاد نگرانی در میان کشور‌های منطقه شده است. اکنون ژاپن به عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا در آسیا می‌کوشد با نزدیک شدن به ائتلاف‌های نظامی غرب از جمله سازمان ناتو، در مقابل پکن ایجاد بازدارندگی کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در نظر دارد در نشست آتی رهبران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی در ۱۱ و ۱۲ جولای شرکت کند. این دیدار با هدف معطوف کردن نظر کشور‌های غربی از جنگ اوکراین به سمت شرق آسیا و تهدید چین انجام می‌شود. 

کیشیدا تاکید دارد: اگر چین بکوشد همانند آنچه روسیه در اوکراین انجام داد به دنبال اعمال حاکمیت خود بر تایوان باشد، این مسئله می‌تواند به یک جنگ خونین در شرق آسیا تبدیل شود. 

چین در مقابل، با رد ادعا‌های ژاپن، می‌گوید تفکر توکیو مربوط به جنگ سرد است و جهان امروز با آنچه تقابل‌های امنیتی گذشته بوده متفاوت است. 

میکیتو تسورکتو، تحلیلگر ناتو در دانشگاه کیو در این باره گفت: ژاپن در مواجه با رهبران غرب درباره قواعد و قوانین بین المللی از جمله حفظ تمامیت ارضی سخن می‌گوید، اما پیام این سخن به اروپا این است که به هر میزان که شرایط جنگ با روسیه وخیم باشد نباید شرق آسیا به بوته فراموشی سپرده شود. 

تحلیلگران می‌گویند سازمان ناتو هم اینک توانایی نظامی کافی برای تمرکز در شرق آسیا را ندارد و جنگ اوکراین نیز نشان داد این ائتلاف نظامی بدون کمک آمریکا نمی‌تواند امنیت در قاره سبز را تامین کند. 

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه با اشاره به کاستی‌ها و کمبود‌های ائتلاف نظامی غرب، اعلام کرد: اگر ما اقدام به گسترش حضور سازمان ناتو در منطقه شرق آسیا با هدف مقابله با چین کنیم اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم. 

افزایش قدرت چین در شرق آسیا و منطقه اقیانوس هند – آرام باعث افزایش نگرانی کشور‌های منطقه شده است به طوری که رهبران ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، و ونزوئلا قرار است به عنوان میهمان در نشست ویلنیوس ناتو حضور یافته و نقطه نظر‌های خود در این رابطه را به اطلاع رهبران غربی برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۶ تير ۱۴۰۲
ژاپن نمیخواد جزو ناتو بشه. در اصل نخست وزیر ژاپن همان زلنسکی دیگر است که اوامر آمریکا را پیاده می کند. به نظر من یا ژاپن باید ایشون رو خلع مقام کنه یا بزودی منتظر درگیری و جنگ نافرجام با چین باشد. افرادی مثل زلنسکی و کیشیدا عوامل نفوذی آمریکا هستند . همچنین تصمیم گیرنده ارشد در تایوان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۶ تير ۱۴۰۲
یکی نیست بگه بابا لامذهب مگه خودت نبودی تو جنگ جهانی دوم چین و میکوبیدی مگه آمریکا دو تا بمب اتم حواله ات نکرد
از چین میترسی از اروپا و آمریکا نه؟!
وا عجبا
همین دیگه چین ازت زده جلو برا اینکه با فهم و شعور تر از تو هست. خودباوری داره
آخرین اخبار