آیت الله مکارم شیرازی گفت:مسئولان باید مراقب کتاب‌هایی که در علوم مختلف از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به فارسی ترجمه می‌شود و در اختیار دانشجویان ما می‌گیرند باشند تا فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار ندهد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله  مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با تبریک عید سعید غدیر در رابطه با اهمیت علم آموزی فرمودند: می‌دانیم که اسلام نسبت به اصل علم آموزی یا تعلیم علم عنایت خاصی دارد و در روایت معروف دارد «اطلبوا العلم ولو بالصین؛ دنبال علم بروید ولو در چین باشد».

او با تأکید بر نقش مسلمانان در توسعه علم و دانش فرمودند: در صدر اسلام علم و دانش در بین مسلمانان بسیار رواج پیدا کرد تا جایی که علم از کشور‌های اسلامی صادر می‌شد. گستاو لوبون شرق شناس معروف می‌گوید «جنگ‌های صلیبی دویست سال طول کشید و اگرچه در این دویست سال نفرات زیادی از دست دادیم ولیکن ارزش داشت برای اینکه ما اروپایی‌ها به وسیله مسلمانان وارد تمدن و علوم شدیم و در میان اروپایی‌ها علوم گسترش پیدا کرد» و عجیب این است که بسیاری از اصطلاحات علمی که در اروپا هست از متن کتاب‌های عربی گرفته شده است.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: بعد‌ها اروپایی‌ها علوم و دانش را توسعه دادند. البته در ابتدا با پیشرفت علم مخالف بودند و معروف است که در قرون وسطا گاهی علمای علوم طبیعی را می‌کشتند یا وادار به توبه می‌کردند تا اینکه علمای علوم طبیعی به کلیسا فشار آوردند و آن‌ها مجبور شدند که روش خود را عوض کنند و دانشگاه‌های بزرگی در اروپا تأسیس شد و علم و دانش را صادر کردند و وقتی به شرق رسید از علوم دانشگاهی استقبال کردند و برای اولین بار دانشگاه در ایران هم تأسیس شد بنابراین ماهیت دانشگاه امروز ماهیت اروپایی است.

او با تأکید بر حفظ فرهنگ در دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه در اصل سبقه اروپایی دارد و فرهنگ اروپایی در آن است. باید مراقب باشیم و به دانشجویان و شاگردان بگوییم که فکر نکنند که هر چه در این کتاب‌هاست واقعیت دارد و البته شما مسؤولان هم باید مراقب کتاب‌هایی که در علوم مختلف از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به فارسی ترجمه می‌شود و در اختیار دانشجویان ما می‌گیرند باشید که فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار ندهد.

 آیت الله  مکارم شیرازی در ادامه افزود: سعی کنید دانشگاه‌ها از نظر کیفیت و نه از نظر کمیت  توسعه پیدا کند.

این مرجع تقلید در پایان عنوان کرد: اینکه می‌گویید بسیاری از دانش آموزان حاضر نیستند دانشگاه را انتخاب کنند یک علتش این است که سرنوشت دانشجویان معلوم نیست به کجا منتهی می‌شود باید طوری باشد که فقط به تعلیم در دانشگاه فکر نکنیم و به آینده دانشجویان هم فکر کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.