صلواتی، مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان با اشاره به مشخصات فنی این خط آهن گفت: با توجه به اختلاف ۳۷۰ متری ایستگاه مبداء نسبت به ایستگاه مقصد و عبور این خط آهن از مسیر کوهستانی و تپهماهوری، در این خط آهن، شیب مسیر ۱۵ در هزار در نظر گرفته شده است تا سرعت طرح را روی این شیب برای قطارهای مسافری از ۱۲۰ تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری از ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شود.
او افزود: این راهآهن به صورت یک خطه است و به دلیل شرایط کوهستانی مسیر، ۱۵ رشته تونل به طول پنج هزار و ۸۲۵ متر در آن در نظر گرفته شده است. پیش بینی میشود در سال اول بهرهبرداری از راه آهن مبارکه - سفیددشت - شهرکرد، ۷۰۰ هزار نفر مسافر و ۳.۳ تُن بار از این مسیر جابهجا شوند.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود:طرح راه آهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت - شهرکرد در بخش زیرسازی ۶۲ درصد پیشرفت داشته و زیرسازی ۴۸ کیلومتر از مسیر انجام شده است.
صلواتی اظهار داشت:قطعه نخست این طرح که از ایستگاه مبارکه به سفید دشت با طول حدود ۴۲ کیلومتر احداث میشود ۶۱ درصد پیشرفت داشته است.
او افزود: قطعه دوم که از جاده سفیددشت تا گردنه زردیها به طول ۲۰ کیلومتر است، بیش از ۹۷ درصد پشرفت فیزیکی داشته است و قطعه سوم که از گردنه زردیها تا شهرکرد به طول ۳۰ کیلومتر احداث میشود، ۳۸ درصد پیشرفت داشته است
مجری طرحهای زیربنایی استان گفت: تعداد تونلها در این طرح ۱۵ تونل به طول کل ۵ هزار و ۳۰۰ متر است که حفاری ۱۲ تونل از آنها به پایان رسیده است.
صلواتی یادآور شد: تعداد کل پُلها در این پروژه ۱۱ دستگاه به طول ۲ هزار ۵۰۰ متر است که همگی به صورت موازی در حال احداث هستند.
او به میزان پیشرفت احداث ایستگاههای این طرح اشاره کرد و گفت: میزان پیشرفت ایستگاه سفیددشت ۱۷ درصد و عملیات احداث ایستگاه شهرکرد آغاز شده و تاکنون ۶ درصد پیشرفت داشته است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان گفت: توسعه راه و راه آهن برای افزایش شریانهای ارتباطی در کُریدورهای اصلی کشور نقش مهمی دارد و در کنار آن به پیشرفت متوازن نواحی متصل شده میانجامد که این نیز از جمله دیدگاهها و سیاستهای دولت سیزدهم محسوب میشود.
علیرضا صلواتی افزود: توسعه راه و راه آهن در دولت سیزدهم به صورت جدی دنبال میشود و مناطقی که سالها از نعمت زیرساختهای مناسب حمل و نقل محروم بودند در آستانه برخورداری از راه و راه آهن قرار دارند.
او اظهار داشت: سالهای اخیر دولت برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراهها، برنامه ویژهای داشته است و بخش خصوصی با سرمایه گذاری در روند احداث و پیشرفت راه و راه آهن در کشور توانسته بیش از پیش نقش آفرین باشد.
صلواتی با اشاره به پیشینه راهآهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت- شهرکرد بیان کرد: این طرحسال ۱۳۸۵ توسط وزارت معادن و فلزات وقت با هدف اتصال و دسترسی صنایع و معادن استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری به شبکه ریلی کشور طرحریزی شد، اما به دلیل محدودیت منابع، تا سال ۱۳۹۰ متوقف و به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان افزود: پس از واگذاری طرحراهآهن اصفهان - شهرکرد به وزارت راه و شهرسازی، معاونت راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان متولی اصلی این طرح، آن را در دستور کار اصلی خود قرار داد و طراحی آن را از ایستگاه راهآهن حسنآباد شهرستان مبارکه به سمت سفیددشت و در نهایت تا فرخشهر و شهرکرد تکمیل کرد.
صلواتی در ارتباط با روند اجرایی پطرح راهآهن اصفهان- مبارکه - سفیددشت- شهرکرد افزود: پس از تکمیل طراحی و تهیه اسناد پیمان طرح راهآهن مبارکه- سفیددشت- شهرکرد در قالب چهار قطعه اجرایی در سال ۱۳۹۱، قطعه دوم این طرح در اختیار یکی از شرکتهای محلی فعال در استانهای اصفهان و چهارمحال و بختیاری قرار داده شد و به سرانجام رسید به طوریکه در سال ۱۳۹۷ کار فازی از این قطعه با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی انجام و بخشی از آن به دلایل مالی و فنی متوقف ماند و دیگر قطعات نیز در سالها ۹۷ و ۹۸ به پیمانکاران مربوطه واگذار شد، ولی روند تکمیل این طرح در دولت سیزدهم شتاب بیشتری گرفته است.
مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان در این پیوند گفت: اصفهان را میتوان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نامگذاری کرد، به این دلیل چه تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته با اهمیت جلوه میکند.
صلواتی خاطرنشان کرد: سهم انتقال بار در مقایسه با سایر نقاط کشور در مرکز کشور بیش از سایر مناطق است و محورهایی همچون اصفهان - شیراز، اصفهان- تهران، اصفهان-یزد، اصفهان-کرمان و اصفهان- چهارمحال و بختیاری ظرفیت خوبی برای توسعه دارند و توسعه آنها در دستور کار قرار گرفته است.
او با پر اهمیت دانستن راه آهن برای کاهش بار ترافیکی بین اصفهان و چهارمحال و بختیاری گفت:راهآهن اصفهان -مبارکه-سفید دشت-شهرکرد شامل چهار قطعه است که قطعه نخست آن ۴۱ کیلومتر، قطعه دوم ۲۰ کیلومتر و قطعه سوم و چهارم ۳۱ کیلومتر و در مجموع ۹۲ کیلومتر طول دارد و با تکمیل آن با جذب منابع جدید میتوان شاهد توسعه بیشتر در صنعت ریلی کشور باشیم.
صلواتی اظهار داشت: اتصال شهرکرد به عنوان یکی از مراکز استانهای کشور به شبکه حمل و نقل ریلی، بهبود و توسعه شبکه ترابری و حمل و نقل ایمن مسافری و باری و کاهش تصادفات و تلفات جادهای و نیز کاهش مصرف سوخت و تکمیل کریدور ریلی اصفهان- اهواز از رویکردهای اصلی ایجاد این راهآهن بود.
استان اصفهان در زمینه خطوط ریلی دارای ۶۲۰ کیلومتر خط اصلی، ۳۳۷ کیلومتر خط فرعی و ۳۷ ایستگاه راه آهن است.
منبع: ایرنا
چه بسا ساخت مسیر چهارصد کیلومتری اصفهان شهرکرد اهواز یک قرن طول بکشد!!!!!؟؟
و ما همه چند کفن پوساندیم خطی که بیشترین سودش به همان استانهای مبدا و مقصد میرسد
طرحی که سودش مستقیم به صنایع و دوازده ملیون جمعیت این سه استان و دیگر استانها هم میرسد
قطعا این راه آهن ترانزیتی مهم یک پروژه ملی و سودمند و ایمن برای کشور عزیزمان و مردم ناز و نازنینش خواهد بود
طرحی که استانهای مرکزی را از طریق زاگرس مرکزی و بختیاری به بنادر جنوب غرب و عراق وصل میکند و هم برای مرکز نشینان و هم بندر نشینان و مردم مسیر و صنایع این چند استان سودمند خواهد بود