فعالیت اراذل و اوباش ‌در فضای واقعی و مجازی

این روزها اراذل و اوباش هر جایی که فضایی برای خودنمایی داشته باشند جولان می‌دهند.

طرح‌های پلیس هم نتوانسته ترمز شرارت‌های آن‌ها را بکشد و گاهی در جریان درگیری‌های خیابانی آن‌ها عابری بی‌گناه قربانی می‌شود، مانند درگیری دو گروه اراذل در شهرک ولیعصر تهران که به قتل عابری منجر شد. جولان اراذل و اوباش مدتی است نسبت به قبل تغییر کرده است. دشمنان و کری‌خوان‌های سابق دوستان و متحدان امروز شده‌اند و بیشتر به سمت فعالیت باندی رفته‌اند. همچنین اوباشی که تا دیروز قمه و شمشیر در دست وارد معرکه می‌شدند و خط انداختن بر سر و روی رقیب افتخارشان بود حالا دست به اسلحه شده و به کمتر از قتل رقیب راضی نیستند و اگر گیر نیفتند مسیر مرز‌ها را در پیش می‌گیرند. برخی مانند وحید مرادی قبل از ترک کشور دستگیر می‌شوند و برخی دیگر مانند امیر قرایی از کشور فرار می‌کنند. در تازه‌ترین درگیری مسلحانه نیز شامگاه دوشنبه دو نفر در قزوین جان باختند. به گفته دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین، شامگاه دوشنبه خیابان سعدی قزوین، فردی به‌علت خصومت قبلی به ۲ نفر شلیک می‌کند که یکی از افراد بلافاصله فوت و دیگری به علت جراحت راهی بیمارستان می‌شود. پس از این اتفاق فرد ضارب اقدام به خودزنی کرده و به علت شدت جراحات فوت می‌کند.

دشمنان دیروز، دوستان امروز

تا چند سال قبل که خبری از لات‌های مجازی نبود، هر محله چند بزن‌بهادر داشت که برای بزرگی‌کردن هرازچندگاهی با یکدیگر درگیر شده یا اقدام به درگیری با کاسبان محل می‌کردند. البته گاهی هم اراذل چند محله با یکدیگر درگیر شده و با تخریب اموال ساکنان آن محله برای یکدیگر خط‌ونشان می‌کشیدند. هر زمان که اراذل و اوباش از نزدیکی یکدیگر رد می‌شدند احتمال درگیری خونین یا قتل وجود داشت. جولان این اراذل در محله‌ها باعث ایجاد ناامنی و باجگیری در برخی محلات شده بود تا این‌که سال ۱۳۸۶ سردار رادان که آن زمان فرمانده انتظامی تهران‌بزرگ بود، طرح‌های مبارزه با اراذل و اوباش را در تهران اجرا کرد. این طرح‌ها اگرچه با حاشیه‌هایی همراه بود، اما ابهت پوشالی خیلی از اوباش را درهم‌شکست و تا مدت‌ها خبری از عربده‌کشی و درگیری اوباش در پایتخت نبود. این روز‌ها با گسترش فضای مجازی فعالیت آن‌ها به‌صورت باندی و سازمان‌یافته شده و دشمنان خونین سال‌های قبل با هم خوب و همگروه شده‌اند. اگر سری به فضای مجازی و صفحات مربوط به اراذل و اوباش بزنید، ناخودآگاه از حجم دوستی‌ها و تعریف و تمجید‌های دشمنان دیروز به شک افتاده و این موضوع برای‌تان غیرقابل‌باور است، اما با موشکافی رفتار اراذل و اوباش متوجه می‌شوید این افراد دیگر به‌صورت تک‌نفره فعال نبوده و با یکدیگر و با تشکیل شبکه‌هایی دست به آشوب‌طلبی، تخریب و جرایم مختلف می‌زنند. صفحات منتسب به این افراد در اینستاگرام هم هر روز تصویری از اراذل و اوباش بنام در کنار یکدیگر در مهمانی‌ها، سفر و هنگام شرارت منتشر می‌کنند. این وضعیت گرچه برای هواداران انگشت‌شمار آن‌ها خوب است، اما برای امنیت شهروندان تهدیدی جدی به‌شمار می‌رود. فعالیت باندی اراذل و اوباش با هدایت سرکرده‌های آن‌ها که به‌ظاهر توبه کرده، اما همچنان دست به شرارت می‌زنند، می‌تواند امنیت شهر را به مخاطره انداخته و اتفاقات ناگواری را رقم بزند. 

باج‌خواهی‌های میلیاردی

بررسی جرایم افرادی که در طرح‌های پلیس دستگیر می‌شوند از تغییر در روش باج‌خواهی و جرایم آن‌ها حکایت دارد. بزن‌بهادر‌های خیابان‌ها که باج‌خواهی از کسبه و مردم منبع درآمدشان بود، حالا برای انتقام‌گیری، تهدید به فروش ارزان ملک و زمین‌های مرغوب و گاهی بادیگاردی درخواست‌های میلیاردی دارند و از کوچه پس‌کوچه‌های پایین‌شهر به پنت‌هاوس‌های شمال‌شهر کوچ کرده‌اند.

حمله به ورزشگاه‌ها و کنسرت‌ها

برخی هم به سکو‌های ورزشگاه‌ها راه یافته و در طرفداری از یک مدیر یا مربی، سعی می‌کنند جو سکو‌ها را به‌هم ریخته و گاهی کار به ضرب‌و‌شتم هواداران نیز می‌رسد. گروهی هم صحنه کنسرت را محل قدرت نمایی انتخاب کرده، مانند هفته گذشته که در سیرجان به کنسرت یکی از خواننده‌ها حمله کردند. نتایج یک پژوهش با عنوان «اراذل و اوباش در فضای مجازی و مسئولیت کیفری آنها» که توسط اباذر صدیقی انجام شده، نشان می‌دهد مهم‌ترین چالش مربوط به سیاست‌های سازمان‌های امنیتی و انتظامی در مقابله با پدیده اوباشگری و پیشگیری از آن، ضربتی و موقتی بودن این‌گونه طرح‌ها بوده و یکی از مهم‌ترین پیامد‌های آن نیز هویت‌یابی، سازمان‌یافتگی و ایجاد زمینه برای شکل‌گیری جرائم بعدی در سطحی گسترده و آسیب‌رسان است. از سوی دیگر بررسی نظر‌سنجی‌ها و پژوهش‌های صورت گرفته درباره طرح‌های امنیت اجتماعی نشان داده، اجرای این طرح‌ها در سال‌های گذشته باعث کاهش تحرکات اراذل و اوباش و افزایش احساس امنیت در جامعه شده است. به نظر می‌رسید با انتخاب سردار احمدرضا رادان به‌عنوان فرماندهی انتظامی کشور طرح‌های برخورد با ناامن‌کنندگان امنیت عمومی تشدید شده و اجازه عرض‌اندام از این افراد گرفته شود. موضوعی که این روز‌ها به یک مطالبه عمومی از پلیس و دستگاه قضایی تبدیل شده است. 

رجزخوانی مسلحانه در خیابان و فضای مجازی 

مدتی است اوباش چاقو و قمه‌های خود را غلاف کرده و دست به اسلحه شده‌اند و برای انتشار فیلم و عکس‌های خود با سلاح در فضای مجازی هیچ ترس و واهمه‌ای نیز ندارند. سلاح وینچستر، سلاح مورد علاقه این مجرمان است و بعد از آن سراغ کلت رفته و کمتر از کلاش استفاده می‌کنند. استفاده از اسلحه در انتقام‌گیری‌های خیابانی آن‌ها نیز جنایت‌های تلخی را رقم زده و گاهی صحنه‌هایی را در شهر‌ها رقم می‌زنند که تنها در فیلم‌های هالیوودی دیده می‌شد. در یکی از درگیری‌های مسلحانه دو گروه اوباش در ورامین که مدت‌ها ادامه داشت چهار نفر با شلیک گلوله به قتل رسیدند. در اردیبهشت امسال هم دو گروه اوباش در شهرک ولیعصر تهران با هم درگیر شدند که تیراندازی آن‌ها به سمت هم، باعث مرگ عابری شد.

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتای فراجا گفت: اگر در رصد عام، اقدامات شناسایی یا گزارش‌های مردمی در سایت پلیس فتا با صفحاتی رو‌به‌رو شویم که مربوط به تحرکات اراذل و اوباش است، اقدامات قانونی را در این رابطه انجام می‌دهیم. این افراد با نمایش عکس با سلاح، قدرت‌نمایی، رجزخوانی و انتشار عکس‌های خالکوبی باعث تشویش اذهان عمومی و سلب امنیت عمومی می‌شوند. موضوع تحرکات اراذل و اوباش در فضای مجازی از موضوعات مهم است که در قالب طرح‌های ملی با آن برخورد می‌شود. 

وی ادامه داد: برخی از این افراد جوان از تبعات کار خود بی اطلاع هستند که وقتی به آن‌ها تذکر می‌دهیم، صفحه را بسته یا پست‌ها را پاک کرده و دیگر تحرکی در این حوزه ندارند. اغلب این افراد با هماهنگی قضایی و با احضار، اخذ تعهد یا تذکر از اقدامات خود دست می‌کشند و برخی نیز دستگیر می‌شوند. سال گذشته بیش از ۸۰۰۰ رصد عام داشتیم که ۲۴۵۶ مورد شناسایی مؤثر بود و درباره ۱۲۳۳ مورد اقدامات عملیاتی داشتیم.

منبع: جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۵۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابا این عکس طرح دستگیری ارازل اوباش بود که پلیس یه تیم ویژه فرستاد واسه دستگیری این بنده خدا پوریا محمدی معروف به پوریا سامورایی و بچه بریانک و همه از کسبه و اهالی و دوسش دارن ...چرا آخه مردم و ابروشونو میبرد ..این بنده خدا چند سال هدیگ آرومه و سر خالکوبی گردنش ک در باره مادرش نوشته هی وایرال میشه ..جدا جوانان رو ب جای آبرو داری ...ابروشونو نبرید ..
United States of America
پوریا
۱۷:۴۲ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
آخه عکس این بدبخت و چرا انداختید رو متن های تون واسه جلب بیننده این بنده خدا توبه هم کرده و دست چهار نفر م میگیره شما ول کن نییتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۵ تير ۱۴۰۲
فلفل راهکار خوبیه
فلفل بریزید تو دهنشون تا دیگه از این غلطا نکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۲
حرف فلفل درستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۴ تير ۱۴۰۲
یکی از این اوباش اسی ریزه معروف به اسمال دنیکی است که واقعا با سه سانت قد آدم از این اعمال ورفتار ش تعجب می کنه مرگ بر اراذل واوباش که واقعاّ موجب ناهنجاری‌های اجتماعی وحتی گاهی الگو برای جوانان فریب خورده می شوند متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ر..ح
۲۰:۴۲ ۱۴ تير ۱۴۰۲
شرارت از حد بگذره باید انداخت تا اب خنک بخورن
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۲۹ ۱۴ تير ۱۴۰۲
باید اردوگاههای کار اجباری عام المنفعه ایجاد کرد و از این اراذل و اوباش کار کشید. مثل احداث تونل. جاده سازی و لایروبی رودخانه ها و ........ تا گردن کلفتی شان تمام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۵ تير ۱۴۰۲
اخ حرف دلمو زدی :|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۱۴ تير ۱۴۰۲
یادتون رفته خودتون به اینا بها دادین!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۴ تير ۱۴۰۲
تبعید در جزاریر جنوبی و خالی از سکنه .و گزینه دوم فقط اعدام با گیوتین در ملا عام .
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۳۴ ۱۴ تير ۱۴۰۲
گزینه سوم :
اردوگاه کار اجباری. احداث جاده در مناطق صعب العبور. احداث تونل. لایروبی رودخانه ها و .....
استفاده از نیروی کار رایگان . در ازاء دو وعده غذای ساده. چند نفر مامور مسلح هم بالای سرشان باشند . کوچکترین فرار و تمرد و نافرمانی مساوی با تیر خلاص.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
فلفل پیشنهادش بهتره. اینها باید تبدیل به نیروی کاره رایگان برای پروژه های سخت بشن که هم انرژیه زیادشون در این راهها به کار گرفته بشه. هم معنیه سختی کشیدن و درآوردن نون حلال رو بفهمن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۴ تير ۱۴۰۲
فقط تا آخر هفته آزادشان کنید کار دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۱۴ تير ۱۴۰۲
آیا پلیس اختیارات ندارد؟!
آیا پلیس می‌ترسد؟!
آیا پلیس پول خوب می‌گیرد!!! و یکی دو ساعت چشم خود را می‌بندد؟!
آیا ضعف قانون است؟!
آیا ضعف قوه قضائیه است؟!
آیا ضعف حاکمیت است؟!؟!؟!
چه هست که این ماجرا ته ندارد؟!!!
رزمندگان و بچه های جنگ راهگشا هستند.
24 ساعت نکشیده همه را جمع و جور می‌کنند و در باتلاق ابدی فرو می‌کنند.
در ضمن اهل رشوه و..... نیستند.
نه اینکه شکم شان سیر باشد!
بلکه به گرسنگی و عدل و انصاف و معاد و..... اعتقاد و اعتماد دارند.
و...
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۴:۳۱ ۱۴ تير ۱۴۰۲
رزمندگان دفاع مقدس الان در سنین کهولت هستند.بعضی که شهید یا فوت شده اند. بسیاری هم جانباز اند. آنها هم که ظاهرا سالم هستند هشتشان گرو نهشان است و درگیر زندگی مشقت بار با این اوضاع درب داغون اقتصادی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۴ تير ۱۴۰۲
بی رحم تر از این اراذل اوباش نیست بخاطر یک گوشی ساده و ارزان قیمت طرف رو با قمه تیکه پاره میکنن تا موبایل رو بدزدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۴ تير ۱۴۰۲
فقط اعدام در ملا عام راه حل هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۴ تير ۱۴۰۲
موافق اعدام هستم.
اما اینجا تلنگر ریزی زده شد!!!
اشاره به کنسرت ها شد.
کنسرت ها ولنگاری می‌کنند!
بی حجابی و...
این 2 مورد رو با هم قاطی نکنید.
خلاف کنسرت ها را باید به پلیس سپرد نه اراذل و اوباش!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۴ تير ۱۴۰۲
یعنی به اینا ذره ای رحم نباید کرد باید بزنن لت و پار کنن این قماش رو