یکی از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در بحث قاچاق سوخت و کالا، هوشمند سازی نظارت‌ها برای شفافیت گردش آن است.

گلچین دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: فرآورده‌های نفتی، دام، لوازم خانگی، مواد خوراکی، لوازم بهداشتی آرایشی و البسه بیشترین آمار قاچاق در استان را دارند.

او افزود: خراسان جنوبی به دلیل مرز مشترک با افغانستان و استان‌های همجوار مثل سیستان محل گذر کالا‌های قاچاق است و مصرف کننده آن نیست.

گلچین بیان کرد: ۳۳ دستگاه در استان دخیل در بحث نظارت بر قاچاق کالا هستند و در کارگروه‌های شش گانه بیشترین تمرکز بر روی اقدامات پیشگیرانه است که مهم‌ترین بعد آن هوشمند سازی شدن نظارت‌ها است.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی ادامه داد: یعنی برنامه ریزی و زیر ساخت‌ها باید به گونه‌ای باشد که برای شفافیت گردش کالا و به دست آوردن اطلاعات صحیح از آن‌ها داده‌هایی از مبدا تا مقصد در دسترس دستگاه‌های نظارتی قرار بگیرد که این اقدام هم اکنون به وسیله سامانه‌های مختلفی در حال اجرا است.

او عنوان کرد: به وسیله این سامانه‌ها و یا نصب GPS بر روی تراکتور‌ها و دیگر ادوات و ماشین‌های سنگین، نحوه فروش کالا و مصرف سوخت را از مبدا تا مقصد پیگیری می‌کنیم.

گلچین گفت: در تلاش ایم تا کالا‌های مورد نیاز مردم خارج از چهارچوب قاچاق و متناسب با نیاز آنان عرضه شود و همچنین سوخت مورد نیاز صنایع و کشاورزان و دیگر افراد در چهارچوب درست به دست مصرف کننده واقعی برسد.

دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی در مورد سرنوشت سوخت‌های کشف شده در استان بیان کرد: این سوخت‌ها در مخازن نگهداری و بعد در فرآیند فروش و برگشت به سرانه دولت قرار می‌گیرد و بعد از آن پیگیری‌های ما برای برگشت حق السهم استان و استفاده از آنان در کار‌های زیر ساختی انجام می‌شود.

او عنوان کرد: قاچاق دام هم یکی دیگر از فراوانی‌های قاچاق در استان است که پیشگیری از آن نیازمند ورود دستگاه‌های متخصص به شکل انجام پلاک گذاری و هویت گذاری دام‌های بومی است.

برچسب ها: قاچاق ، کالای قاچاق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.