مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: بیش از ۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار دریافت اعضای مختلف هستند و روزانه ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

کتایون نجفی زاده مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در  مراسم دومین جشن اهدای عضو (نفس) و تجلیل از خانواده‌های اهدا کننده  اظهارداشت: وقتی فردی به هر دلیلی دچار مرگ مغزی می‌شود ساقه مغز از بین رفته و نمی‌تواند دستور اکسیژن رسانی به قلب را بدهد، اما قلب ۶ تا ۸ دقیقه بدون اینکه اکسیژن بگیرد می‌تواند فعالیت کند.

وی بیان کرد: در این زمان طلایی، اگر اورژانس از راه برسد وبه بیمار اکسیژن برساند، قلب نیازش تامین شده و اهمیتی ندارد این اکسیژن مصنوعی است یا ساقه مغز دستور آن را داده، پس قلب فعالیت می‌کند و خون را به سایر ارگان‌ها بجز مغز می‌رساند ونیاز ارگان‌ها را تامین می‌کند تا آن‌ها به فعالیت ادامه دهند.

نجفی زاده تصریح کرد: مرگز مغزی همان مرگ است و تنها به واسطه لطف الهی تعدادی از ارکان باقی می‌ماند که می‌توان با اهدای آن‌ها جان هشت بیمار را نجات داد و در صورت عدم رضایت به اهدا بعد از چند روز از بین رفته و به خاک سپرده می‌شود.

۲۵ هزار نفر در نوبت دریافت عضو هستند

این پزشک متخصص اظهارداشت: سالانه ۳ هزار مورد مرگ مغزی مناسب برای اهدا در کشور وجود دارد که ۲ هزار مورد به اهدا نمی‌رسد و فقط یک هزار مورد عضو اهدا می‌کنند.

وی بیان کرد: هر مرگ مغزی هشت عضو قابل اهدا و ۵۳ بافت قابل اهدا دارد و هر لحظه‌ای که از مرگ مغزی می‌گذرد، تعداد اعضای قابل اهدا کمتر می‌شود.

بنیانگذار پیوند ریه در ایران در ادامه اظهارداشت: حداکثر یک مورد مرگ مغزی را می‌توان تا دوهفته با دستگاه‌های پزشکی و دارو‌ها نگهداشت و پس از آن ایست قلبی می‌کند.

کلیه بیشترین عضو مورد نیاز بیماران پیوندی است

نجفی زاده بیان کرد: بیشترین عضو مورد نیاز بیماران برای پیوند بترتیب «کلیه» و سپس «قلب» و «ریه» است.

وی اضافه کرد: برای اهدای عضو علاوه بر اعلام قبلی شخص اهدا کننده، رضایت خانواده هم لازم است و بدون رضایت اعضای خانواده در ایران اهدای عضو ممکن نیست، ولی کارت اهدای عضو نشان دهنده نظر خود شخص در باره اهدای اعضا پس از مرگ مغزی است.

این پزشک متخصص تصریح کرد: اگر خانواده‌ای نداند که عزیزش چه نظری داشته معمولا تا ۴۸ درصد به اهدای عضو رضایت می‌دهند و اگر بدانند حدود ۱۰۰ درصد رضایت می‌دهند.

رتبه اول ایران در اهدای عضو در آسیا 

نجفی زاده یادآورشد: ایران در اهدای عضو در رده اول آسیا و در جهان در رتبه ۳۱ قرار دارد.

این مسئول گفت:برای افزایش اهدای عضو در ایران لازم است علاوه بر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، موضوع فرهنگ سازی توسط دستگاه‌های فرهنگی و رسانه ها، هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون هم صورت گیرد تا بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

در ادامه از ۳۶ خانواده اهدا کننده عضو تجلیل شد و از سوی مدیران دعوت شده به مراسم هزینه اعزام این خانواده‌ها به مشهد مقدس تقبل شد.

در این مراسم از معلم پیش کسوت سعید حاجی زاده که در اقدامی خداپسندانه «کلیه» خود را برای یک دانش آموز بیمار اهدا کرده بود تجلیل شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.