رسیدگی به ۱۳۸ پرونده قاچاق در اردبیل

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل گفت: در سال گذشته ۱۳۸ پرونده قاچاق کالا و ارز در تعزیرات حکومتی و محاکم قضایی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

محمدعلی مجتهدی‌نیا در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل هر چند از استان‌های با آمار پایین در قاچاق کالا و ارز است، اما با توجه به مرزی بودن شرایط خاصی را در قاچاق کالا و ارز شاهد هستیم که با هوشیاری مأموران انتظامی و ضابطان قضائی سعی بر مبارزه بی‌امان با قاچاقچیان کالا و ارز است.

او تصریح کرد: در سال‌های اخیر با ابلاغ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصادیق جرم و فعالیت‌های مؤثر در این زمینه مشخص شده تا جلوی مبادی ورودی کالا‌های قاچاق و ارز گرفته شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل به فعال بودن سامانه تجارت، انبار‌ها و سایر سامانه‌های رصد و پایش کالا‌های قاچاق اشاره کرد و گفت: در قانون جدید تبلیغات کالای قاچاق در فضای مجازی ممنوع بوده و برای آن جرم‌انگاری شده است.

مجتهدی‌نیا افزود: تلاش ما بر این است تا با همکاری تعزیرات حکومتی و مراجع قضائی پرونده‌ها در این حوزه به سرعت رسیدگی شده و آرا نیز صادر شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۳۸ پرونده قاچاق کالا و ارز در تعزیرات و محاکم قضائی مورد رسیدگی قرار گرفته که ارزش این پرونده‌ها ۲۴۳ میلیارد تومان بوده است.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل اضافه کرد: ۳۶ دستگاه زیرمجموعه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند که مأموریت و مسئولیت هر یک از این دستگاه‌ها مشخص و معلوم شده است.

مجتهدی‌نیا با گرامیداشت بیست و یکمین سالروز صدور فرمان چهار ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: با رویکرد جهاد تبیین باید اهمیت این موضوع برای مردم تبیین شود تا با نقش‌آفرینی همه دستگاه‌ها جلوی این پدیده شوم گرفته شود.

او تولیدکنندگان، تجار، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان را در خط مقدم مبارزه با قاچاق کالا و ارز معرفی کرد و ادامه داد: تنها نیروی انتظامی و ضابطان قضائی مسئولیتی در این حوزه ندارند بلکه باید همه نهاد‌ها با جدیت با پدیده قاچاق کالا و ارز مبارزه کرده و سهل‌انگاری و ورود آسیب به این حوزه را ممانعت کنند.

مجتهدی‌نیا اشرافیت قانونی دستگاه‌ها را در این حوزه یادآور شد و اظهار کرد: ما از رئیس جمهور قدردانی می‌کنیم که با انتصاب نماینده ویژه در ستاد مبارزه با مواد مخدر به جد پیگیر مأموریت‌ها در این حوزه بوده و مسائل را در مبارزه با قاچاق کالا و ارز رصد می‌کنند.

او ضرورت تبلیغات هوشمند با همکاری رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی را در این حوزه یادآور شد و تصریح کرد: در کنار برخورد قاطع قضائی و انتظامی با این پدیده شوم که به تولید کشور ضربه می‌زند، باید رسانه‌ها قانون جدید را تبیین و تشریح کنند تا بر اساس ضوابط و مقررات با متخلفان برخورد شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل با بیان اینکه ۹۰ درصد پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود، گفت: همکاران ما در این مجموعه با تلاشی شبانه‌روزی سعی می‌کنند با رسیدگی دقیق و سریع آرا را صادر و به محکومان ارائه کنند. مجتهدی‌نیا افزود: ۱۰ درصد پرونده‌ها در مراجع قضائی استان رسیدگی می‌شود که مربوط به پرونده‌های سنگین است و در این زمینه قدردان همکاری خوب قضات هستیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در استان اردبیل الوار و چوب جنگلی بیشترین پرونده‌های قاچاق کالا و ارز را به خود اختصاص داده و بعد از آن کود شیمیایی، آرد، گندم، نهاده‌های دامی و طیور و وسائط نقلیه در رده‌های بعدی قاچاق قرار دارند.

مجتهدی‌نیا از قاچاق به عنوان ابر تهدید تولید یاد کرد و ادامه داد: واردات یک میلیون دلار کالای قاچاق زمینه بیکاری ۱۰۰ هزار جوان ایرانی را فراهم می‌آورد که ضرورت دارد در این حوزه مراقبت‌های بیشتری انجام شود.

او از تعیین تکلیف ۹۴ دستگاه خودروی عبور موقت در گمرک بیله‌سوار خبر داد و اضافه کرد: در این زمینه با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات مؤثری را انجام می‌دهیم.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اردبیل بیان کرد: در ۲ سال اخیر کارگروه فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رتبه اول کشور را به دست آورده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.