هفته فرهنگی ایران در روسیه؛ از برگزاری نمایشگاه‌ تا اکران فیلم‌

هفته فرهنگی ایران از ۱۳ تا ۱۸ تیرماه امسال در شهر‌های مسکو و سنت پترزبورگ روسیه برگزار می‌شود.

فدراسیون روسیه در چارچوب اسناد رسمی موافقت‌نامه همکاری بین دو کشور و با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، میزبان برگزاری رویداد بزرگ هفته فرهنگی ایران که معرف فرهنگ و هنر ایرانی است، خواهد بود. این رویداد در بخش‌های مختلفی شامل نمایشگاه آثار هنری، اکران فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، اجرای گروه موسیقی سنتی، بازی‌های رایانه‌ای و برگزاری دوره‌های آشنایی با هنر‌های ایرانی برگزار خواهد شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو تن از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد به همراه نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعضای رسمی هیات ایرانی در این رویداد فرهنگی را تشکیل می‌دهند.

در بخش نمایشگاهی، هنرمندان کشورمان در ۲۰ رشته از جمله تذهیب، نگارگری، خاتم کاری، قلمزنی، سفال و سرامیک سازی و .. آثار خودرا به مخاطبان روسی ارائه خواهند کرد. در بخش ویژه فرش، معتبرترین برند‌های فرش ایرانی (بیش از یکصد فرش، تابلوفرش و گلیم‌های نفیس ایرانی) به نمایش گذاشته خواهد شد. در بخش صنایع خلاق هنری بازی‌های رایانه‌ای ایرانی و گردشگری مجازی و پازل‌های سه بعدی درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. 

هنرمندان منتخب شرکت‌کننده در این رویداد از برترین هنرمندان کشور هستند که علاوه بر عرضه آثار خود، کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار خواهند کرد. 

هفته فرهنگی ایران در روسیه

در بخش موسیقی، ارکستر ملی ایران و ارکستر دولتی جوانان روسیه دو اجرای مشترک در شهر‌های مسکو و سنت پترزبورگ برگزار خواهند کرد. در این ارکستر مشترک، ۱۹ نوازنده از کشورمان به همراه ۱۶ نوازنده روس حضور دارند. در بخش فیلم و انیمیشن نیز محصولاتی از سینمای فاخر ایران در روسیه به نمایش در خواهد آمد.

طرف روس، معتبرترین اماکن فرهنگی و هنری شهر‌های مسکو و سنت پترزبورگ را برای اجرای برنامه‌های هنری ایرانی اختصاص داده است.

 اداره کل همکاری‌ها و تنظیم‌گری صادرات فرهنگی در ستاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی کشورمان در مسکو، طی سه ماه گذشته با جلب همکاری و هماهنگی صمیمانه از بنیاد رودکی، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، کارگروه تخصصی مد و لباس کشور، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل رسانه و فضای مجازی و بنیاد دیپلماسی عمومی ایران، تمهیدات لازم برای برگزاری این هفته فرهنگی را فراهم کرده‌اند.

علاوه بر این واحد‌های ستادی و پشتیبانی سازمان امور مربوط به آماده‌سازی و ارسال اقلام و تجهیزات فرهنگی و هنری به مسکو را تدارک کرده‌اند تا ان‌شاءالله از امروز ۱۳تیرماه این رویداد بزرگ برگزار شود.

هفته فرهنگی ایران در روسیه؛

کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو درباره هفته فرهنگی ایران در روسیه گفت: این هفته فرهنگی بعد از چهار سال وقفه به علت همه‌گیری کرونا و طبق برنامه، به میزبانی مسکو و سن پترزبورگ برگزار می‌شود. برنامه‌های هفته فرهنگی ایران در روسیه در پنج بخش شامل نمایشگاه‌های هنر‌های سنتی ایران، فرش ایرانی، برنامه مشترک ارکستر ملی ایران و ارکستر جوانان روسیه و نمایش فیلم و پویانمایی برگزار خواهد شد.

سفیر ایران در روسیه افزود: هنرمندان ۲۰ رشته هنری مانند نگارگری، تذهیب، معرق، خاتم‌کاری، قلم زنی، فیروزه کوبی، حکاکی چرم، ساخت زیورآلات، قلم‌کاری، پوشاک اقوام، سفال و سرامیک، عکس، مجسمه سازی، فرشبافی، بافت گلیم و نقاشی خط در نمایشگاه هنر‌های سنتی ایران در سالن کارگر و کشاورز در مجموعه ودنخا مسکو میزبان بازدیدکنندگان خواهند بود.

جلالی در پاسخ به پرسش که پیشنهاد نصب سردیس شخصیت‌های شهیر ایرانی در طول تاریخ در شهر مسکورا به کجا رسید؛ گفت: در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سن پترزبورگ، از یک اثر تجسمی در این پیوند رونمایی خواهد شد.

سفیر ایران در مسکو در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی، گفت: روند همکاری‌های رسانه‌ای ایران و روسیه با برگزاری جلسات مشترک در تهران و مسکو رو به گسترش است. با توجه به رویکرد رسانه‌های غربی مبنی بر تکرار یک پیام و محتوا با قالب‌های مختلف و متنوع، شکل گیری اتحادیه رسانه‌ای کشور‌های همسو در جبهه مقابل و هماهنگی و هم افزایی را در تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهان موثر دانست.

هفته فرهنگی ایران در روسیه

عبدالرضا سیفی مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه براساس موافقتنامه فرهنگی که بین دو کشور به تصویب رسیده صورت خواهد گرفت؛ و هم اکنون در آستانه برگزاری این رویداد در کشور روسیه هستیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت و وزارت فرهنگ روسیه به مدت یک هفته مهمان طرف روس خواهد بود.
عبدالرضا سیفی خاطرنشان کرد: با توجه به این رویداد فرهنگی «هفته فیلم» نیز یکی از برنامه‌هایی است که در نظر داریم تا به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه فیلم‌های فاخر کشورمان را بنابر درخواست طرف روس و نیز علایقی که نسبت به آثار نمایشی ما وجود دارد همچون فیلم سینمایی ویلایی‌ها و انیمیشن لوپتو، برای مخاطبان عرضه خواهیم کرد، همچنین یکی از کارگردانان مطرح کشورمان هم در این رویداد شرکت خواهد کرد.

مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درخصوص سایر برنامه‌های تدارک دیده شده نیز گفت: یک نمایشگاه ویژه فرش و صنایع مرتبط با آن را برپا خواهیم کرد و در معرض دید مخاطبان قرار خواهیم داد.
این مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره محل برگزاری این رویداد در روسیه نیز گفت: مجموعه نمایشگاهی ما در یک مجموعه تاریخی به نام "کارگر و کشاورز" که طرف روس آماده و تجهیز نموده استقرار دارد.

مدیرکل همکاری‌ها و تنظیم گری صادرات فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره علت برگزاری این رویداد فرهنگی نیز خاطرنشان کرد: دیپلماسی و روابط فرهنگی بین کشور‌ها به منظور رونمایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و هنری هر کشور به کشور دیگر است و ما با توجه به اینکه با تبلیغات گسترده نظام سلطه و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران روبرو هستیم و غرب تلاش می‌کند چهره دروغین را از فرهنگ، مردم و تمدن و تاریخ ایران به جهان ارایه کند، لذا به دنبال این هستیم که با حضور درخشان و مستمر در عرصه بین الملل و به نمایش گذاشتن و عرضه فرهنگ، تاریخ و هنر مردم ایران، چهره واقعی و صلح طلب ایران اسلامی را به مردم جهان معرفی کنیم.

سیفی گفت: با توجه به رویکردی که در زمینه توسعه صادرات فرهنگی وجود دارد، در صدد هستیم بستر صادرات این نوع محصولات، از جمله صنایع دستی و محصولات خلاق را به خارج از کشور فراهم کرده و توسعه دهیم و لذا این هفته فرهنگی در همین راستا برنامه ریزی شده و غرفه‌های ویژه‌ای برای صنایع خلاق نظیر مد و لباس، بازی‌های رایانه‌ای و حتی انیمیشن پیش بینی کرده ایم تا بتوانیم از این ظرفیت بوجود آمده، ارتباط میان فعالان فرهنگی داخل و خارج از کشور را نزدیک‌تر کرده و ارتقا دهیم.

وی افزود: شیوه برگزاری هفته‌های فرهنگی به این شکل است که طبق تفاهمی که به تصویب طرفین (ایران و کشور دیگر) می‌رسد، یکسال جمهوری اسلامی مهمان خواهد بود و سال بعد از آن نیز ما متقابلا میزبانی خواهیم کرد.

سیفی گفت: درباره چشم انداز‌های آتی این هفته‌های فرهنگی نیز می‌توان گفت که برگزاری هفته فرهنگی ایران در چین، ازبکستان، عمان و قطر را در برنامه‌های خود داریم و مقدمات برگزاری آن‌ها انجام شده و در سال جاری انتظار داریم مواردی از این هفته‌های فرهنگی برگزار شود.  

هفته فرهنگی ایران

گفتنی است که عصر روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -دوشنبه ۱۲ تیر-  به منظور افتتاح هفته فرهنگی ایران در روسیه و شرکت در برنامه‌های این رویداد با استفبال کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران، آندری مالیشوف معاون وزیر فرهنگ روسیه و احمدوند رایزن فرهنگی کشورمان وارد فرودگاه ونوکووای مسکو شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم استقبال از هیئت ایرانی با اشاره به وقفه ۴ ساله در برگزاری این رویداد گفت: مدتی بود که در پی دعوت وزیر فرهنگ روسیه قصد برگزاری این رویداد را داشتیم که خوشبختانه با تلاش همکاران در سفارت و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه اکنون این برنامه برگزار خواهد شد.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: ایران و روسیه به دلیل سابقه همسایگی دیرینه و میراث مشترک فرهنگی و تمدنی و همچنین گسترش روزافزون تعاملات سیاسی در بخش‌های مختلف عمرانی، سیاسی و اجتماعی، ظرفیت‌های زیادی برای برگزاری رویداد‌های فرهنگی مشترک دارند که با این قبیل برنامه‌ها می‌توانیم در حوزه فرهنگی نیز به تقویت روابط دو کشور کمک کنیم.
 
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشورمان در حاشیه هفته فرهنگی ایران در روسیه با مشاور فرهنگی رئیس جمهور، برخی از روسای موسسات فرهنگی و دانشگاه ها، وزیر فرهنگ روسیه و دیگر مقامات عالی این کشور درباره توسعه مناسبات فرهنگی بین دو کشور مذاکره و رایزنی خواهد کرد.

 فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در نخستین روز سفر به مسکو در جمع هنرمندان اعزامی به هفته فرهنگی ایران در روسیه حضور یافت و درباره برنامه‌های این رویداد و اهمیت روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور گفتگو کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۱:۵۵ ۱۳ تير ۱۴۰۲
یک روز ما رو متهم می‌کردند به جهت دار کردن کشور به سمت روسیه!
در پاسخ یک جمله کوتاه گفتم؛آیا یوسف نبی علیه السّلام،شمشیر داشت!
(یا با تدبیر صحیح کشوری را از فقر اجتماعی،قحطیِ قَطعی،و جهالت قطعی و... نجات داد)
حال آنان که ما رو متهم می‌کردند،بنگرند کدام کشور جهت دار گشته است،
زمان زیادی صرف شد،اما سرانجام کار زیباست،
و آینده روشن از آن کشور عزیزمان است،
آخرین اخبار