گاردین می‌گوید ۳ واحد نظامی انگلیس به قتل ۸۰ غیرنظامی افغان در زمان اشغال خاک این کشور در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ متهم هستند.

نشریه گاردین می‌گوید ۸۰ غیرنظامی افغان که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ جان خود را از دست داده‌اند، ممکن است توسط سه واحد مجزای نیرو‌های هوابرد انگلیس کشته شده باشند. 

پیش از این نیز گزارش‌هایی منتشر شده بود که بیان می‌کرد در زمان اشغالگری، نیرو‌های انگلیسی در خاک افغانستان به بهانه مبارزه با طالبان، افغان‌ها را «با خونسردی» می‌کشند. این بار گاردین به نقل از یک تحقیق عمومی از وکلای خانواده قربانیان می‌گوید فقط در یک مورد، یک سرباز انگلیسی طی شش ماه شخصا ۳۵ افغان را کشته است تا سیاست «خاتمه دادن به زندگی همه مردان در سن جنگ» را اجرا کرده باشد. 

در زمان حضور نظامی انگلیس در خاک افغانستان، افغان‌هایی که به ساخت سلاح متهم می‌شدند به طور معمول به دست کماندو‌های انگلیسی کشته می‌شدند، اما ۵ حادثه وجود داشت که در آن تعداد کشته شدگان از تعداد سلاح‌های یافت شده بیشتر بود. 

از ژوئن ۲۰۱۱ تا مه ۲۰۱۳، ۲۵ مورد مرگ مشکوک ثبت شده است. گفته می‌شود در یکی از حملات طی این دوره زمانی، ۴ تا ۵ افغان کشته شده‌اند و در نهایت فقط یک نارنجک پیدا شده است. همچنین گفته می‌شود این عملیات به قدری خشن بوده که پس از آن دو کودک افغان باید فورا از منزل خارج شده و تحت معالجه پزشک قرار می‌گرفتند. 

از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ حداقل ۳۰ حادثه مشکوک رخ داده که منجر به مرگ بیش از ۸۰ نفر شده است، اما تاکنون هیچ تحقیق عمومی مستقلی در مورد آنچه رخ داده، انجام نشده است. دسامبر گذشته هم پس از فشار‌های فزاینده، وزرای انگلیسی اعلام کردند یک تحقیق حقوقی را در این خصوص آغاز خواهند کرد. 

قبلاً تخمین زده می‌شد که فقط ۵۴ افغان قربانی اقدامات یکی از واحد‌های نیرو‌های هوابرد بوده‌اند، اما وکلای مدافع خانواده آن‌ها متوجه شدند این اتهامات شامل تعداد بیشتری از سربازان و مدت طولانی‏‌تری از آنچه قبلاً مطرح شده می‏ شود و «شواهد معتبری از یک الگوی گسترده و سیستماتیک غیرقانونی کشتار» وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار