رئیس کمیته مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان گفت: با نصب و فعال بودن ۶۸ دستگاه نسل ۲ و چهار شتابنگار زلزله وضعیت استان در این زمینه در سطح کشور مطلوب است.

عطاء اله اکبری: این دستگاه‌ها که جنبش زمین و حرکت‌های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را آنلاین در اختیار قرار می‌دهد، برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر‌ها امکان بسیار خوبی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: با اطلاعات این دستگاه‌ها، شتاب و بزرگی زلزله را می‌توان تشخیص داد و همزمان این دستگاه می‌تواند با دستگاه‌های اطراف ارتباط یافته و مسیر گسل را نشان داده و به مدیریت بحران کمک می‌کند تا مسیر تخریب زلزله را تعیین و تیم‌های امدادرسان را به مسیر‌ها روانه سازد.

رئیس کمیته مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند، گفت: گسل مَکُران در صورت فعال شدن احتمال بروز سونامی در نواحی ساحلی استان را دارد که در کشور نظیر این نوع گسل وجود ندارد.

وی تعیین محل دقیق وقوع زمین لرزه را از دیگر مزایای این دستگاه‌ها خواند و تصریح کرد: گسل‌های نصرت آباد، سراوان، زاهدان و سفیدآبه نیز از دیگر گسل‌های مهم استان بشمار می‌رود که در محدوده فعالیت آن‌ها در طول سال احتمال بروز زلزله وجود دارد.

اکبری تاکید کرد: این دستگاه‌ها بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه‌های لرزش به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند، به طوریکه با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار