شهر سین بُرخوار در آستانه فاجعه زیست محیطی

رییس شورای اسلامی شهر سین بُرخوار گفت: فعالیت کوره‌های آجرپزی و ساخت کوره جدید،این منطقه را درآستانه فاجعه زیست محیطی دیگری قرار داده است.

احمد قربانی رییس شورای اسلامی شهر سین شهرستان بُرخوار از توابع استان اصفهان گفت: با وجود مصوبه قانونی انتقال صنایع آلاینده به شعاع خارج از ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان ؛ فعالیت کوره‌های آجرپزی و ساخت کوره جدید،این منطقه را درآستانه فاجعه زیست محیطی دیگری قرار داده است.

احمد قربانی افزود: بیش از ۷۰ کوره آجرپزی در محدوده این شهر فعالیت دارند که باوجود فعالیت غیرمجاز، درحال گسترش و توسعه نیز هستند.

او  بابیان اینکه این کوره‌ها از مازوت به عنوان سوخت برای تولید آجر استفاده می‌کنند، گفت: به‌تازگی کوره دیگری در یک هزار متری غرب شهر سین در حال ساخت است، این در حالی است که مردم این منطقه در معرض انواع بیماری پوستی و تنفسی هستند و طبق مصوبه کارگروه مبارزه با آلایندگی هوای استان اصفهان در سال ۹۹ باید کوره‌های آجرپزی تا پایان ۱۴۰۴ به خارج منطقه منتقل شوند.

او  ادامه داد: خاک حاصلخیز کشاورزی این منطقه بی‌رویه برداشت و در اطراف کوره‌ها بدون هیچ حفاظی توسط کوره داران انباشت می‌شود، به‌نحوی‌که ارتفاع آن گاهی بیش از ۱۲ متر می‌رسد.

قربانی یکی از دلایل ایجاد کانون انتشار ریز گرد در منطقه را انباشت و دپوی خاک در جوار کوره ها دانست و گفت: وزش باد این ریز گردها را همراه آلایندگی سوخت مازوت روانه شهر سین و خانه‌های مردم می‌کند ؛همچنین برداشت‌ بی‌رویه خاک کشاورزی موجب ایجاد گودال‌های دره مانند به عمق بیش از ۶ متر شده است.

رئیس شورای شهر سین شهرستان بُرخوار اضافه کرد: از سوی دیگر گودال‌های تخلیه‌شده از خاک به محلی برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی و نگهداری کود حیوانی تبدیل و موجب افزایش بیماری‌های پوستی همچون سالک شده است.

او با اشاره به عمق فاجعه زیست‌محیطی در این منقطه، اضافه کرد: دارندگان کوره‌های آجرپزی در مجاورت خود یک حلقه چاه آب عمیق  غیرمجاز حفر کرده‌اند تا آب موردنیاز برای تولید آجر خود را تأمین کنند.

قربانی با تأکید به اینکه برخی از کوره‌ها به‌صورت نامحسوس و شبانه توسعه پیدا می‌کنند،ادامه داد: کوره داران بدون توجه به تبعات زیست محیطی ، خاک مرغوب منطقه"سین"و آب سفره‌های زیرزمینی دشت بُرخوار را تخلیه و به فرونشست زمین کمک می‌کنند.

او خواستار پیگیری و جلوگیری از توسعه کوره‌های آجرپزی در این منطقه و انتقال این واحدها به خارج از شهر شد.

شهرستان بُرخوار در ۲۹ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع شده است.مرکز این شهرستان، شهر دولت‌آباد است و در سال ۱۳۸۶ از شهرستان شاهین‌شهر و میمه جدا و مستقل شد؛ شهرهای خورزوق، دستگرد، سین، شاپورآباد، حبیب‌آباد ، کمشچه بخشی از توابع این شهرستان هستند.

منبع : ایرنا

برچسب ها: کوره ، اجر پزی ، شهر ، سین ، برخوار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.