رئیس سیا: قطع روابط آمریکا با چین کار عاقلانه‌ای نیست

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا خواستار ایجاد تنوع در زنجیره تأمین این کشور شد و نسبت به قطع رابطه با چین هشدار داد.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا/ CIA) در کنفرانسی برای بنیاد «دیچلی بریتانیا» در آکسفوردشایر نسبت به قطع روابط با چین هشدار داد و گفت که این اقدام برای واشنگتن عاقلانه نیست.

به گزارش آرتی، برنز در بخشی از این کنفرانس با بیان آن‌که چین تنها کشور در جهان است که قصد دارد نظم بین‌المللی را تغییر دهد و در عین حال به طور فزاینده‌ای قدرت اقتصادی، دیپلماتیک، نظامی و تکنولوژیکی برای انجام این کار دارد، افزود: «واشنگتن در عوضِ قطع رابطه با چین باید تلاش کند تا زنجیره تأمین را تنوع ببخشد.»

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا سپس تأکید کرد: «در دنیای امروز، هیچ کشوری نمی‌خواهد خود را در اختیار کارتلِ یکِ مواد معدنی و فناوری‌های حیاتی قرار دهد. البته که ما نباید از آن جدا شویم، بلکه ایمن کردن زنجیره‌های تأمین انعطاف‌پذیر، محافظت از برتری‌های تکنولوژیکی و سرمایه‌گذاری در ظرفیت صنعتی اقداماتی است که ریسک‌زدایی می‌کنند و باعث ایجاد تنوع می‌شوند.»

روابط آمریکا و چین در چند سال اخیر به دلیل تحریم‌های واشنگتن علیه پکن تیره و تار شده است، آمریکا قصد دارد با این تحریم‌ها با پیشرفت چین در فناوری مقابله کند، در چند ماه گذشته هم آمریکا بر صنعت نیمه هادی چین کنترل صادراتی اعمال کرده و شرکت‌های چینی را به اتهام عرضه فناوری نظامی به روسیه در لیست سیاه قرار داده است.

هفته گذشته منابع خبری گزارش دادند که واشنگتن در حال بررسی محدودیت‌های بیشتری برای فروش نیمه‌هادی‌های مورد استفاده برای توسعه هوش مصنوعی در چین است. از طرف دیگر گفته می‌شود آمریکا در حال آماده‌سازی صدور فرمان اجرایی برای غربالگری سرمایه‌گذاری محدود به چین است.

در مقابل پکن بار‌ها چنین اقداماتی از جانب آمریکا را نقد و این کشور را به نقض قوانین تجارت بین‌الملل متهم کرده است. چین اوایل هفته گذشته قانون روابط خارجی را تصویب کرد که به دولت این کشور این اختیار را می‌دهد تا اگر اقدامات آمریکا حاکمیت، امنیت و منافع توسعه چین را به خطر اندازد، اقدامات متقابلی را اتخاذ کند.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار