رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی از کشف ۷ سویه جدید باکتری توسط محققان این دانشگاه خبر داد.

علیرضا قنبری گفت: شهریار عینی زاده دانشجوی مقطع دکتری فیزیولوژی تولید و پس از برداشت گیاهان باغبانی دانشگاه محقق اردبیلی طی انجام پایان نامه دکتری با راهنمایی دکتر علی اکبر شکوهیان و مشاوره دکتر رسول آذرمی و دکتر اکبر قویدل اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی، موفق به کشف ۷ سویه جدید باکتری شد که این سویه‌های جدید در مرکز اطلاعات زیست فناوری آمریکا NCBI که مهمترین پایگاه داده‌ای نوکلئوتید در جهان بشمار می ­رود ثبت شدند.

او افزود: با توجه به گسترش مشکل شوری در زمین‌های زراعی کشور و همچنین اهمیت موضوع امنیت غذایی، این سویه‌های بومی کشور با هدف ارائه یک ابزار زیستی، امیدوار کننده در جهت کاهش مضرات تنش شوری خاک‌های زراعی ایران کشف و ثبت شدند.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی تصریح کرد: به گفته محققان این طرح سویه­‌های معرفی شده از ریز و سفر گیاه درمنه رشد کرده در شرایط تنش حاد شوری دریاچه شورگول مغان و دریاچه ارومیه استخراج و طی آزمایش‌ها و غربالگری‌های متعدد انتخاب و سپس بصورت گلخانه‌ای بر روی گیاه توت فرنگی آزمایش شده که نتایج امیدوار کننده‌ای بدست آمده است.

قنبری اظهارامیدواری کرد: با تجاری سازی این سویه‌های بومی ایران، بتوان قدم مهمی در حل مشکل تنش شوری زمین‌های کشاورزی کشور برداشت که این مهم نیازمند حمایت مسئولان کشوری و استانی است.