با توجه به افزایش تقاضای سفر از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای همچنین فرسوده شدن تعدادی از ناوگان این حوزه، مشکل کمبود بلیت اتوبوس برای مسافران ایجاد شده که برنامه‌هایی برای جبران این کمبودها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

حمل ونقل جاده ای عمومی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور به شمار می رود چراکه  بیش از نیمی از مسافران از این طریق جابه جا می شوند. بررسی های میدانی در چند وقت اخیر حاکی از آن است که حوزه حمل ونقل جاده ای هم همانند سایر بخش های حمل ونقلی این روزها با کمبود ناوگان روبرو شده که این موضوع  باعث شده که مسافران با مراجعه به پایانه ها با کمبود و یا نبود بلیت مواجه شوند.

در همین رابطه مدنی یکی از مسافران مسیر مشهد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هفته پیش برای ایام عید قربان قصد سفر به مشهد را داشتم که از چند روز قبل از عید با مراجعه به پایانه و سایت های فروش بلیت نتوانستم بلیت اتوبوس در این مسیر پیدا کنم بنابراین مجبور شدم با وسیله شخصی سفر کنم.

همچنین محسنی یکی دیگر از مسافران در مسیر تبریزمی گوید: من دانشجو هستم و هر ماه یک بار در مسیر تبریز- تهران تردد می کنم اما از ابتدای سال با مشکل کمبود بلیت اتوبوس روبرو هستیم و هر بار با مراجعه به پایانه و یا از طریق خرید اینترنتی امکان تهیه بلیت وجود ندارد و من مجبور هستم که از چندین واسطه اقدام به خرید بلیت کنم که در برخی از مواقع هم قیمت آن بالاتر از نرخ های تعیین شده است.

استفاده از ظرفیت های تولید داخل برای جبران کمبود ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

در خصوص این مشکلات داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال میانگین سن ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای افزایش یافته و برخی از ناوگان هم از رده خارج شده اند.

او ادامه داد: در حال حاضر میانگین سن ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای برون شهری ۱۵.۲ سال است و از سوی دیگر تعداد زیادی از ناوگان حمل ونقل عمومی جاده ای، امکان طی کردن مسافت های طولانی و یا بیش از یک هزار کیلومتر را ندارند و همین امر باعث شده که بسیاری از ناوگان در این مسیرها تردد نکنند.

باقر جوان افزود: امسال بر خلاف سال های گذشته  تقاضای سفر از طریق این بخش بیشتر شده و این موضوع باعث شده است که در برخی از ایام پیک سال با کمبود بلیت مواجه شویم که سازمان راهداری در تلاش است با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های تولید داخل اقدام به جبران این کمبود کند.

واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برای جابه جایی مسافران اربعین

همچنین احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافری در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از ۱۵ هزار ناوگان فعالی که در سال گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی جاده ای مسافری وجود داشت در حال حاضر تنها ۶ هزار دستگاه فعال است و همین موضوع باعث شده که با توجه به افزایش تقاضای سفر با کمبود بلیت و ناوگان در حوزه جابه جایی مسافران روبرو باشیم.

او ادامه داد: با نزدیک شدن به ایام اربعین با دستور وزیر کشور و برای جلوگیری از ایجاد مشکل در تردد زائران اربعین مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس با ۵ سال کارکرد داده شده است تا بخشی از کمبود تاوگان در این بخش برطرف شود.

براساس این گزارش با توجه به افزایش قیمت بلیت هواپیما و قطار بنابراین بهترین و ارزان ترین ناوگان برای جابه جایی بین شهری از دید بسیاری از مردم اتوبوس است که در این بخش دولت باید تدابیر لازم را جهت افزایش تعداد ناوگان و همچنین بهبود کیفیت در دستور کار قرار دهد تا بخشی از این کمبودها در کشور جبران شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۱۳ تير ۱۴۰۲
بسیار عالی
France
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۳ تير ۱۴۰۲
کدام تدبیر ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۳ تير ۱۴۰۲
قطار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
گرانی سرسام آور قطعات. عدم تامین قطعه. متناسب نبودن هزینه و درآمد. اینا رو حل کنن ناوگان جون میگیره. این وارداتی ها هم قطعه بخوان مالکانشون بیچاره میشن
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۱۰:۴۴ ۱۲ تير ۱۴۰۲
موقع اربعین که میشه دیگه اتوبوس گیر نمیاد آدم حتی برای کار ضروری جابجا بشه، لطفا یه فکری بکنین، پارسال اربعین در مشهد سه روز زمین گیر شده بودم بخاطر اینکه اتوبوس وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۲ تير ۱۴۰۲
این مشکلات شده کلاف سردرگم .به فکر چاره باشید
آخرین اخبار