معاون وزیر جهاد گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام امسال با تأمین منابع از ۲ محل آغاز می‌شود.

آقای صفدر نیازی معاونت امور آب و خاک وزارت جهاد امروز در نشست خبری از آغاز فاز دوم طرح احیاری اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان و ایلام تا پایان سال خبرداد و گفت: اعتبار این طرح تامین شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

نیازی افزود: اعتبارات این طرح از دو محل تامین می‌شود نخست اینکه طبق قانون بودجه قرار است ۲۰ درصد سهام صنایع نیشکر که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است، فروخته شده و در اختیار این طرح قرار گیرد؛ دوم اینکه در سفر رئیس‌جمهور به چین قرار شده است این کشور یک میلیارد دلار برای دو طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و طرح آب شمال غرب کشور فاینانس کند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: فاز یک طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام در سطح ۳۰۰ هزار هکتار انجام و به بهره‌برداران تحویل داده شده است و فاز دوم آن پیش از پایان سال آغاز خواهد شد.

به گفته او، در مجموع ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیاز است. 

نیازی به اجرای ادامه پروژه آبهای شمال کشور اشاره کرد و گفت: این طرح برای استفاده از ظرفیت آب های این کشور و جلوگیری از دست رفتن ۷ تا ۸میلیون مترمکعب آب کشاورزی و ریختن آن به دریای خزر انجام می شود.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: شبکه آبیاری غرب و شمال غرب کشور هم که در سطح ۲۲۷ هزار هکتار بود، ۱۲۷ هزار هکتار آن قبلا انجام شده و ۱۰۰ هزار هکتار آن به زودی آغاز می‌شود.

او ادامه داد: یک میلیارد دلار برای این طرح از محل صندوق توسعه ملی ابلاغ شده است.

نیازی با بیان اینکه در شرق کشور هم در حال مطالعه استفاده از آبهای سرگردان هستیم، گفت: سالانه یک میلیارد مترمکعب به دریای عمان می‌ریزد، این طرح در حال مطالعه است.

ضرورت سرمایه گذاری ۵ درصد تولید ناخالص داخلی در بخش زیرساخت ها

نیازی گفت: گرچه قرار بود وزارت نیرو چاه‌های کشاورزی را برقی کند، اما این کار را انجام نداده است. سالانه ۵ میلیارد لیتر گازوئیل در موتورآب چاه‌ها استفاده می‌شود که یارانه این میزان سوخت هزینه زیادی را به بخش تحمیل می‌کند. علاوه بر آن، وزارت نیرو قرار بود براساس برنامه‌های توسعه، آب کشاورزان را به صورت حجمی تحویل دهد اما کار به کندی پیش می‌رود و کشاورزان از این ناحیه آسیب زیادی می‌بینند.

او ادامه داد: البته در خراسان رضوی و جنوبی ۹۰ درصد آب کشاورزان حجمی داده می‌شود و این نشانگر این است که در سایر استان‌ها هم می‌توان همین روند را ادامه داد.

این مقام مسئول کاهش سرمایه‌گذاری را یکی دیگر از چالش‌های بخش کشاورزی اعلام کرد و گفت: زیرساخت‌های بخش کشاورزی نیاز به ۱۲۵۰ همت اعتبار نیاز دارد و اگر تصور کنیم که تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی ۱۵۰۰ همت باشد، انتظار این است که ۵ درصد آن در زیرساخت‌های بخش کشاورزی سرمایه گذاری شود که ۵ درصد آن معادل ۷۵ همت در زیرساخت‌های کشاورزی هزینه شود اما اعتبارات ما ۵ تا ۶ همت بیشتر نیست.

نیازی استفاده بخش‌های دیگر از آب کشاورزی را مشکل عمده اعلام کرد و گفت: با وجود عوارض خشکسالی که خود بخش را تحت‌تأثیر قرار داده، اما وزارت نیرو و وزارت صمت بخشی از آب مورد نیاز حوزه خود را از سهم کشاورزی استفاده می‌کند.

به گفته او،  استفاده کمتر از آب سبز هم یکی از مشکلات بخش کشاورزی است که به علت عدم سرمایه‌گذاری کافی این بخش، قبل از استفاده به صورت سیل و روان‌آب از دسترس خارج می‌شود.

آیین‌نامه اجرایی قانون خاک تا یکی دو ماه آینده ابلاغ می‌شود

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: با وجود اینکه قانون خاک در سال ۹۸ تصویب شده، اما آیین‌نامه اجرایی آن چندین بار رفت و برگشت داشته و قرار است تا یکی دو ماه آینده از سوی دولت ابلاغ شود. تنها ۶ هزار میلیارد تومان برای مطالعه خاک مورد نیاز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار