علی اکبر حسینی محراب استاندار خوزستان گفت: برابر با دستور معاون اول رییس جمهور، مکان احداث این بندر باید هرچه زودتر با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو تعیین تکلیف شود.
او میگوید: باتوجه به تحولات اقتصادی در منطقه و رشد روز افزون سرمایه گذاریها در کشورهای حوزه خلیج فارس، باید به سمت افزایش توان عملیاتی و لجستیکی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و بهرهگیری از شاخصهای مهم جغرافیایی و اقتصادی آن برای کسب سهم بیشتر از بازارهای تجاری منطقه پیش برویم.
استاندار خوزستان با اشاره به به اهمیت حمل و نقل دریایی در رشد تجارت جهانی افزود: کشورهای قطر، کویت و عراق در زمینه توسعه بنادر خود و به طور خاص در حمل کانتینری کالا، پروژههای مهمی را اجرا کردهاند.
آقای حسینی محراب با بیان اینکه احداث بندر بزرگ خلیج فارس از جمله مصوبات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان بوده است، گفت: این پروژه میتواند در توسعه تجارت خارجی کشور نقش مهمی داشته باشد.
او بهبود جایگاه ایران در اقتصاد دریامحور منطقه را از سیاستهای دولت سیزدهم عنوان کرد و ادامه داد: این بندر در راستای همین سیاست احداث خواهد شد.
استاندار خوزستان گفت: معاون اول رییس جمهور نیز به منظور پیگیری و اجرایی شدن مصوبات سفر دوم رییس جمهور به خوزستان دستوراتی را به چند دستگاه ملی ابلاغ کرده که محور آن بندر بزرگ خلیج فارس در استان است.
آقای حسینی محراب ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در چارچوب قوانین، باید هرچه سریعتر، مکان احداث این بندر را تعیین تکلیف کنند.
او گفت: منابع مورد نیاز برای احداث این پروژه از اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان بنادر و دریانوردی تامین خواهد شد.
استاندار خوزستان احداث این بندر در استان را زمینه ساز جذب سرمایه گذاریهای مهم و نیز ایجاد فرصتهای پایدار شغلی دانست و ادامهداد: برنامه ریزیها برای احداث این پروژه میبایست به نحوی باشد که بخشیهایی از آن تا سال ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
علی اکبر حسنی محراب گفت: این بندر عمیقترین بندر در حوزه خلیج فارس خواهد بود به طوری که امکان پهلوگیری کشتیهای سایز بزرگ کانتینری را دارد و ظرفیت آبخور کشتیها به ۳۰ تا ۴۰ متر خواهد رسید.
بر اساس بخشی از اطلاعات اولیه طرح مطالعاتی بندر بزرگ خلیج فارس، این بندر دارای بیش از چهار هزار هکتار اراضی پسکرانهای خواهد بود که امکان ایجاد زیرساختها و روساختهای بندری، مراکز لجستیکی و حمل و نقل، استقرار مراکز تولید و ارزش افزوده را با استفاده از سرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی فراهم میکند.
به گفته کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی، با بهرهبرداری کامل از پروژه بندر بزرگ خلیج فارس، نقشه جذب کالاهای ترانزیت در منطقه خاورمیانه به نفع ایران تغییر چشمگیری خواهد داشت.
در حال حاضر مهمترین عرصه رقابت تجارت دریایی ایران در شمال خلیج فارس، ایجاد توازن با بنادر فاو و امالقصر در خور "زبیر" و خور "عبدالله" عراق است.
همواره احداث بندر بزرگ خلیج فارس در خوزستان میتواند زمینه جذب کالاهای ترانزیتی و تغییر رویههای صادرات و واردات کالاها در رقابت با کشورهای ترکیه و عراق را فراهم کند؛ ضمن اینکه یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه بنادر، عاملی به نام «ضریب دسترسی دریایی» بهواسطه موقعیت جغرافیایی و جمعیتی آنها خواهد بود.
بر همین اساس، بندر بزرگ خلیج فارس با داشتن پسکرانه جمعیتی، صنعتی و دسترسی به کریدورهای زمینی با فراهم کردن بستر جذب کالا، نه تنها نقش استان خوزستان را در رشد اقتصادی کشور مشهودتر میکند، بلکه منشا تحولات اساسی در مسیر راه گذر شرق به غرب خواهد بود.