پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دانش فنی تولید ریز غده سیب زمینی را از طریق کشت بافت بدست آورده است.

خودکفایی تولید غده بذری سیب زمینی عاری از ویروس رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: پیش از این ایران وارد کننده بذر سالم (مینی تیوبر) سیب زمینی از خارج از کشور بود که منجر به خروج سالانه حدود ۳ میلیون دلار ارز از کشور می‌شد اما پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دانش فنی تولید ریز غده سیب زمینی را از طریق کشت بافت بدست آورد و توانست زنجیره تولید بذر سالم را تکمیل کند.

صالحی افزود: در حال حاضر در این زمینه خودکفا هستیم و هر ساله پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی سالم سازی هسته‌های اولیه، حدود ۱۹ رقم سیب زمینی را تهیه می کندو ۶هزار گیاهچه بدست آمده را در اختیار  ۲۲شرکت‌ متقاضی قرار می دهد. در نتیجه این زنجیره حدود ۳۰ میلیون مینی تیوبر ریز غده تولید و به کشاورزان پیشرو داده می‌شود.

او گفت: میزان صرفه جویی ارزی حاصل از خودکفایی در این زمینه حدود ۵۰میلیون دلار طی ۱۵ سال گذشته است، همچنین گسترش استفاده از بذر سالم سیب زمینی با جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای موجب افزایش عملکرد و تولید سیب زمینی در کشور شده است به طوریکه با  کاهش سطح زیر کشت از ۱۶۰ هزار هکتار به ۱۴۰ هزار هکتار تولید محصول از ۲۱ تن به ۴۰ تن افزایش یافته است.

صالحی ادامه داد: کود‌های زیستی به عنوان جایگزین کود‌های شیمیایی یکی از مهمترین محصولات زیست فناوری در سطح جهان ، در حال حاضر بازار  ۲ میلیارد دلاری را به دست  آورده است. 

وی افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی به دانش فنی تولید کود زیستی مبتنی بر قارچ تریکودرما دست یافته است و با انتقال این دانش به بخش  خصوصی در حال حاضر سالانه حدود ۲۰ هزار بسته از این کود تولید و در سطح ۲۰ هزار هکتار مصرف می‌شود.

 رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: بررسی ها نشان می دهد این محصول با کنترل بسیاری از عوامل بیماریزا منجر به افزایش ۲۰درصدی عملکرد محصولات باغی و زراعی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.