مدیر پژوهش شرکت ملی پالایش فرآورده‌های نفتی گفت:تا سه ماه آینده وارد تولید صنعتی مخازن نسل ۴ سی‌ان‌جی می‌شویم.

آقای رضا کاظم‌نژاد گفت: دستگاه پیک هوشمند به‌تازگی با همکاری پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بخش خصوصی ساخته شده است. تا پیش از این ناچار بودیم از خدمات شرکت‌های خارجی به‌منظور بررسی، تحلیل و آنالیز داخلی خطوط لوله وضعیت خطوط لوله استفاده کنیم، اما هم‌اکنون این دستگاه در داخل کشور طراحی شده و مراحل ساخت آن تا ۹۰ درصد پیشرفت دارد.

او تأکید کرد: برای نخستین بار در دنیا از فناوری کاملاً بومی برای این دستگاه استفاده شده است که هزینه‌های پیگرانی در داخل کشور را به اندازه قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. این پروژه تا پایان نیمه نخست امسال تکمیل می‌شود و اگر بتوانیم تشریفات امضای قرارداد را به حداقل برسانیم، در خطوط لوله کشور نیز قابل استفاده خواهد بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه سیاست‌گذاری انجام‌شده در پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، حرکت به‌سوی پروژه‌هایی با نتیجه‌های عملیاتی است، افزود: خوشبختانه توانستیم با این رویکرد نو و تشویق شرکت‌ها، هزینه‌های جاری شرکت را در امر پژوهش به مقدار قابل‌توجهی کاهش دهیم.

کاظم‌نژاد تأکید کرد: به‌عهده گرفتن هزینه اجرای پروژه‌ها توسط بخش خصوصی، بهره‌وری حداکثری پروژه‌های پژوهشی، آزاد شدن بخش زیادی از ظرفیت نیرو‌ها به‌منظور کنترل، پیگیری و تهیه گزارش‌ها و کاهش زمان اتلافی را به‌دنبال داشته است.

او یکی دیگر از مباحث مهم در حوزه پژوهش و فناوری صنایع پالایشی را گوگردگیری از نفت کوره اعلام کرد و گفت: بیش از ۲۵ درصد نفت خام ورودی به پالایشگاه‌های کشور، به نفت کوره تبدیل می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. با حمایت از بخش خصوصی در این زمینه اقدام‌های مؤثری انجام شده و پایلوت دستگاه گوگردگیری از نفت کوره، در یکی از پالایشگاه‌های کشور در حال تکمیل است و تصور می‌کنیم تا پایان این ماه به پایان برسد و آماده کار‌های مطالعاتی و نمونه‌برداری خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به طرح آب‌اندود کردن فرآورده‌های نفتی به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های این واحد اشاره کرد و گفت: آب‌اندود کردن فرآورده‌های نفتی سبب ارتقای بازده احتراق می‌شود. به این صورت که مقدار هیدروکربن‌های نسوخته، به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر، آلایندگی احتراق به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کاظم‌نژاد گفت: پایلوت این دستگاه نیز در حال ساخت است و مطالعات آزمایشگاهی آن انجام شده و به‌دنبال آن هستیم که طرح‌های تکمیلی آن را با شرکت‌های دانش‌بنیان به انجام برسانیم. به‌زودی چند مجموعه در این زمینه فعالیت خواهند کرد تا در آینده بتوانیم از هم‌افزایی مجموع تجربه‌ها و دانش‌های به‌دست آمده استفاده کنیم و یک مجموعه کامل اقتصادی و بهینه در حوزه سوخت تشکیل دهیم.

او با اشاره به افزایش آلودگی هوا در فصل زمستان در کلان‌شهر‌ها و اطراف کلان‌شهر‌ها گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان مهرماه، نخستین نمونه ساخته‌شده این دستگاه را آماده و در نیروگاه‌ها نصب کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در زمینه افزایش راندمان تجهیزات پالایشگاهی در حوزه تقطیر و تجهیزات تفکیک‌کننده حرکت‌های بسیار خوبی را آغاز کرده‌ایم، گفت: متأسفانه به لحاظ تهیه نرم‌افزار و انجام کار‌های آزمایشگاهی در حوزه تقطیر عقب هستیم و یکی از علل عقب‌ماندگی ما، استفاده از نرم‌افزار‌های خارجی برای طراحی برج تقطیر است. به همین منظور در واحد پژوهش و فناوری، کارگروه تقطیر و تفکیک را تشکیل دادیم و با کار‌های اساسی که صورت می‌گیرد، ظرف دو تا سه سال آینده در زمینه طراحی پروژه تقطیر و اجزای برج‌های تقطیر، می‌توانیم با اطمینان بالا در سطح کشور‌های مطرح دنیا حرکت کنیم و این حرکت به صورت اساسی و زیرساختی طراحی شده است و دانشگاه‌ها و شرکت‌های صاحب فناوری‌های داخلی نیز در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.

کاظم نژاد گفت: امیدواریم هم‌زمان با اقدام‌های زیربنایی علمی، نمونه‌های پایلوت و آزمایشگاهی را مستقر کرده و نتایج به‌دست‌آمده را در آزمایشگاه و پایلوت، راستی‌آزمایی و تست کنیم. اگر این موضوع محقق شود، در حوزه تقطیر در پالایشگاه‌ها، همچنین پتروشیمی و دیگر صنایع شیمیایی که تعداد بسیار بالایی دارند، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف انرژی و آب خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه در پالایشگاه‌های مختلف نفت و گاز، همچنین در صنعت پتروشیمی، تعداد قابل توجهی توربین با نشان و ظرفیت‌های مختلف در حال استفاده است، گفت: در واحد پژوهش و فناوری در حال جمع‌آوری آمار و اطلاعات نمونه‌های پرمصرف و داخلی‌سازی این توربین‌ها، متناسب با دانش و فناوری روزآمد دنیا هستیم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از مراحل پایانی تولید مخازن نسل چهار (کامپوزیت) سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: امیدواریم تا سه ماه آینده وارد تولید صنعتی این مخازن شویم. مخازن نسل چهار، افزون بر مقاومت و عمر بالا، وزن بسیار پایینی حدود یک‌سوم وزن مشابه فولادی دارند.

کاظم‌نژاد با اشاره به اینکه نسل چهار کیت‌هایی که برای دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها استفاده می‌شود، در داخل کشور طراحی و تولید شده است، افزود: به‌منظور توسعه صنعت سی‌ان‌جی، به سمت استفاده از این سوخت پاک در خودرو‌های دیزل، کشتی‌ها، قطار‌ها و لکوموتیو‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

او تولید مخازن با ظرفیت بالای نسل چهار را از دیگر پروژه‌های واحد پژوهش و فناوری نام برد و گفت: در صورت عملیاتی شدن این پروژه، انتقال و جابه‌جایی گاز سی‌ان‌جی برای قسمت‌های فاقد خط لوله میسر می‌شود که اتفاق بسیار مثبتی بوده و می‌توانیم در بحث صادرات گاز نیز از آن بهره ببریم. مراحل دریافت استاندارد این طرح رو به اتمام است و اگر مشکلی به وجود نیاید تا سه ماه آینده قابل بهره‌برداری خواهد بود.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین به تولید لوله‌های پلیمری فشار بالا به‌عنوان یکی دیگر از طرح‌های در دست پیگیری اشاره کرد و گفت: این لوله‌ها قابلیت نصب سریع را دارد و افزون بر آن سرعت خوردگی آن‌ها پایین است. امیدواریم بتوانیم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، تولید این لوله‌ها را همگام با کشور‌های پیشرفته دنیا در ایران آغاز کنیم.

کاظم‌نژاد همچنین به ساخت برج خنک‌کننده هیبریدی در دو پالایشگاه کشور اشاره کرده و گفت: مذاکرات احداث یک واحد کوچک مقیاس در پالایشگاه اراک از پارسال آغاز شده است و احداث یک برج خنک‌کننده هیبریدی نیز در پالایشگاه تهران انجام خواهد شد که در صورت بهره‌برداری، مقدار مصرف آب پالایشگاه‌ها به طرز خیره‌کننده‌ای کاهش خواهد یافت.

او افزود: طرح تولید داخل ماده شیمیایی تتراکلرواتیلن نیز که مصرف پالایشگاهی و صنعتی بسیار بالایی دارد، از سال گذشته و هم‌زمان با امضای تفاهم‌نامه آن آغاز شده است و خوشبختانه به نتایج خوبی دست یافتیم. تلاش ما این است که بیشترین شباهت را با بهترین فناوری‌های روزآمد جهان داشته باشیم تا وارد مرحله تولید صنعتی این محصول شویم.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: دستگاه پی‌تی (کارتخوان جایگاه‌های سوخت)، دستگاه نشت‌یاب و انشعاب‌یاب نیز با حمایت واحد پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش، ازسوی بخش خصوصی بومی‌سازی شده است.

کاظم‌نژاد تأکید کرد: دستگاه انشعاب‌یاب برای نخستین بار در دنیا با همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بخش خصوصی طراحی و ساخته شده است که نقشی بسزا در جلوگیری از سرقت و انشعاب غیرمجاز از خطوط لوله دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار