مدیر جهاد کشاورزی بروجن، از کشت مقدار ۸۰ تن سیب زمینی بذری وارداتی در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

حسن رحمانی گفت: ارقامی، چون رانومی، اگریا، سانته، کارلینا، کُلُمبا، فابولا، پانامرا، سیفرا و دوناتا در ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کشت شده است.

وی، سطح زیرکشت سیب زمینی در سال جاری را بالغ بر سه هزار و ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: این سطح نسبت به پارسال افزایش ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

رحمانی یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان بروجن قطب سردخانه‌های استان است، در این شهرستان ظرفیت و قابلیت انبارداری تولیدات بهره برداران را با شرایطِ استانداردِ نگهداری داراست.


بیشتر بخوانید


وی ادامه داد: انتخاب بذر سیب زمینی در حصول عملکرد از نظر کمی و کیفی و پایداری تولید بسیار حائز اهمیت است که اگر به نوع بذر و کلاس بندی آن توجه نشود و بدون در نظر گرفتن سلامتِ بذر در مزرعه کشت گردد، به هیچ وجه عملکرد مناسبی از سیب زمینی بدست نمی‌آید و کشاورزان بایستی قبل از خرید غده سیب زمینی به رقم و کلاس بذری آن توجه ویژه داشته باشند تا دچار افت عملکرد نگردند. 

رحمانی با بیان اینکه استفاده از بذر سالم و کلاس دار می‌تواند تولید را تضمین نماید چرا که آلودگی و انتقال بیماری‌ها در بذر حقیقی بسیار کمتر از بذر غده‌ای است اضافه کرد: تولید و تکثیر غده‌های سیب زمینی بذری عاری از بیماری‌های قارچی، باکتریایی، ویروسی و مایکوپلاسمایی در سن فیزیولوژیکی و اندازه مناسب، یکی از عوامل موثر در افزایش عملکرد در واحد سطح می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجن اظهار داشت: مراحل کنترل و گواهی بذر سیب زمینی شامل بازدید‌های مستمر جهت ارزیابی زمین مورد نظر و رصد مراحل مختلف رشد تا زمان نصب اتیکت و آماده سازی بذر جهت توزیع بین زارعین می‌باشد و در حقیقت این فرایند تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بوده و کلاس بذری محصول تولیدی؛ پس از اعلام نتایج آزمایشگاه و با توجه به جداول استاندارد، حداکثر درصدِ آلودگیِ قابل تحمل در مزرعه سیب زمینی و همچنین بررسی‌های مزرعه ای، مشخص و بر روی برچسب گواهی درج و به تولید کننده اعلام می‌گردد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار